Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser

2014-11-18 07:49  

KRÖNIKA. Sökexperten Christan Rudolf listar fem förändringar som inträffar när Adwordskostnaderna skjuter i höjden.

Googles klickpriser stiger, år från år. Detta speglas väl i en artikel publicerad i Dagens Medias tidning (nr 18, 2014), som berättar att snittpriset det tredje kvartalet i år var 25 procent högre än motsvarande period 2013 i Europa.

Dels beror stigande klickpriser på att konkurrensen, som man hänvisar till i artikeln, ökar. Fler annonsörer upptäcker mediet och satsar mer och mer då annonseringen är mätbar och driver avslut.

Dessutom stiger klickpriserna för att Google har ett behov av tillväxt. I år kommer Google att omsätta strax under 4 miljarder kronor i Sverige. Nästa år vill man omsätta +4 miljarder kronor.

Lättaste sättet att uppnå en 20 procentig tillväxt, som Google har redovisat de senaste åren, är att skruva upp priset och det gör man också. Det är nämligen inte en helt lätt uppgift att skaka fram cirka 6­-700 miljoner kronor i tillväxt under ett år när man redan är så stor som Google är idag.

Google är ett monopol

Prishöjningar är vanligen något som inte är helt lätt. Speciellt inte i dessa tider där Riksbanken sänker räntan till noll på grund av de deflationsproblem som vi har i ekonomin. För Google är det mycket lättare. Google är nämligen ett monopol.

Googles monopol består inte i att de är ensamma om att driva trafik. Det finns många alternativ om du vill driva trafik till din webbsida. Google har ett monopol på den konverterande trafiken till din webbsida. Ett klick i på ordet "låna pengar" kostar mellan 150­-200 kronor. Du kan bara betala så mycket om trafiken verkligen konverterar till kunder. Drar du ned på ditt klickpris i Google, märks det direkt som minskad försäljning.

Sänker du ditt klickpris leder det till andra bekymmer också. Din kund gör en resa för att bli kund hos dig. Oftast börjar inte resan i Google utan den börjar när du gör varumärkesbyggande marknadsföring. Däremot avslutas resan ofta i Google. Så gör du stora mängder varumärkesmarknadsföring för att driva medvetande kring ditt varumärke och din problemlösning måste du vara med i slutet av dina kunders resa och detta slut heter Google. Är du inte det påverkar du effektiviteten i hela din mediabudget.

 

 

Detta monopol gör att Google kommer undan med att höja priserna med 10­-15 procent per år. Kunderna har svårt att lämna, för det slår direkt mot deras försäljningssiffror. Google har gjort sina kunder beroende av sin Google-trafik.

Men det svider

Ingen marknadschef accepterar i längden kontinuerligt ökande kundanskaffningskostnader. De stigande Adwordskostnaderna kommer vara en katalysator för förändring. Då man inte kan sluta med sin Adwords-annonsering kommer man att fatta andra beslut.

Förändring 1:

Adwordsbolagen kommer utsättas för mycket hårdare prispress och högre kundanskaffningskostnad.

Lättaste sättet att snabbt påverka kostnadsbilden är att omförhandla sitt Adwordsavtal. Ofta är organisationer kostnadsstyrda, så även om man tillhör de bästa inom Adwords i Sverige, kommer man påverkas av detta. Ett viss procent av kunderna kommer leta efter en snabb fix, ivrigt påhejade av säljare som lovar guld och gröna skogar. Lyckligtvis är det så att det fortfarande finns många Adwordskonton med mycket fläsk att trimma men på sikt kommer  en stor del av av Adwordsbolagens nuvarande  vinster att hamna hos Google istället.

Förändring 2:

En del pengar kommer flyttas över till Facebook.

Att annonsera via Facebook i Skandinavien är fortfarande alldeles för billigt i förhållande till vad man får. Googles stigande klickpriser kommer att snabba på Facebooks prisökningar och skapa nya köpbeteenden hos mediaköparna.

Förändring 3:

Efterfrågan på konverteringskompetens kommer öka dramatiskt.

Förbättrar du din konvertering, givet samma trafik, sjunker din anskaffningskostnad. Denna förändring har redan börjat då det finns företag som under lång tid jobbat med sin anskaffningskostnad. De stigande klickpriserna i Google kommer att accelerera denna utveckling. Ni kan till exempel se det på en av branschaktörerna inom konvertering, Conversionista, de är idag 16 man. Det låter kanske inte mycket men givet hur stora SEO/Adwordsbolag är, så är det ändå anmärkningsvärt.

Förändring 4:

Fler kommer investera i SEO

Ur en köpares ögon är naturlig trafik från Google och köpt trafik från Google i princip samma sak. Här finns ett prisarbitrage att göra för köparna. Man kan rotera delar av sin Adwordsbudget för att på sikt få en lägre kostnad för sin Google trafik. SEO är idag i förhållande till Adwords, billigt. Stigande Adwordspriser kommer att öka efterfrågan på SEO. Detta händer redan och alla ni som försökt rekrytera människor med SEO ­erfarenhet vet hur svårt det är att hitta dem.

Förändring 5:

De smarta kommer investera mer i sitt varumärke

Människor klickar på det de känner igen. Så är du och ditt företag välkända i er målgrupp, kommer du ha mycket högre CTR för dina annonser. Högre CTR på annonser i Google leder till lägre priser och att Google oftare väljer att visa just dina annonser. Detta är en effekt av ökad varumärkesmarknadsföring som vi sällan pratar om. Har din affär ett stort beroende av Google kan bästa sättet att spara pengar vara att skrika högre och mer.

 

De kommande 3­-4 åren kommer pengar att strömma i helt nya riktningar. Punkterna ovan är en karta och ett tankesätt du kan använda för att positionera dig i dessa pengars rörelseriktning och därmed ha lättare skörda frukterna av de förändring som komma skall.

Christian Rudolf,

sökkonsult inom det egna bolaget Topdog

Finns som @RudolfChristian på Twitter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt