Här är 9 SEO-tips för 2016

2016-01-27 07:10  

DEBATT. Iprospects Jaana Vickhoff och Emelie Ockenström Norberg nio saker du behöver ha koll på.

1 – LOKALT SÖK

Under sommaren 2015 förändrade Google det lokala sökresultatet. De sju lokala platserna som visades i sökresultatet minskades till tre. Dessutom valde man nu även att visa det lokala sökresultatet ovanför det icke-lokala sökresultatet för vissa av sökningarna. Dessa förändringar har ökat konkurrensen om synlighet och ställer högre krav på att optimera lokala platser i det som Google kallar för Google My Business Locations. Här kommer 3 enkla tips för att öka din synlighet i det lokala sökresultatet under 2016:

• Om du inte har lagt upp dina lokala platser som du vill att dina kunder ska hitta till så är det hög tid att göra det.

• Skapa landningssidor för varje lokal plats på din webbplats och se till att de innehåller information om platsen som är av intresse för dina kunder.

• Identifiera det sökord som beskriver din verksamhet bäst och se till att det finns med i sidtitel, metabeskrivning, huvudrubrik samt i brödtexten på landningssidan. Inkludera även den ort eller stad där platsen finns.

 

2 – RANKBRAIN

Rankbrain är ett nytt maskinlärande Artificiell intelligens -system som används av Google för att bearbeta sökresultat. När en sökmotorsanvändare ställer en längre och mer komplicerad fråga använder Rankbrain sitt logiska tänkande, sin tidigare erfarenhet och sin kunskap om liknande ämnen för att klura fram ett resultat. I och med Rankbrain ställs allt högre krav på SEO-arbetet. Innehållet bör alltid tydligt förklara vad, hur och varför och vi måste ständigt arbeta för att bli ännu bättre på att besvara kundernas frågor.

 

3 – MICRO MOMENTS

En kunds köpresa är indelad i flera så kallade micro-moments och det är oerhört viktigt att synas vid rätt tidpunkt, vilket ofta är synonymt med att ha en stark mobilnärvaro. Tänk gärna på detta:

• Idag sker det runt 50 miljoner sökningar varje dag på Google i Sverige. Hälften av dessa sker i mobilen och 17 % av alla sökningarna är helt nya. Vi vänder oss till mobilen när vi vill ha svar på våra frågor vilka kan kopplas till I-want-to-do och I-want-to-know moments.

• Tack vare mobilen kan vi snabbt och lätt ta reda på var vi befinner oss och vart vi vill gå. De lokala sökningarna ökar lavinartat och konsumenternas I-want-to-go moments är idag en viktig faktor i köpresan.

• ”Shopping never sleeps” och mobilen är vår nya shoppingassistent! Vi vänder oss ofta till vår smartphone när vi vill köpa något, så kallade I-want-to-buy moments. Värt att veta är att hela 82 % av alla smartphone-användare letar upp information på internet när de befinner sig i en affär för att läsa recensioner och jämföra priser.

 

4 – SOCIALA MEDIER + SEO=SANT

Länkar i sociala medier sprids om de är relevanta vilket leder till att hela den digitala närvaron stärks och SEO arbetet får en skjuts i rätt riktning.

Det är viktigt att se till att alla digitala kanaler samverkar och stöttar varandra, speciellt nu när både Twitter och Facebook-inlägg indexeras i sökmotorerna.

 

5 – KAN GOOGLE INDEXERA TEXT INUTI BILDER?

De flesta sökmotorer är idag textbaserade och för att hjälpa dem att förstå bilders innehåll är det viktigt att lägga till en beskrivande text. Det kommer sannolikt fortsättningsvis att vara betydelsefullt men Google har nu tagit patent på en teknik som kallas för Googles Optical Character Recognition (OCR) som möjliggör avläsning av text inuti själva bilderna. När detta implementeras och blir verklighet är bara en tidsfråga.

 

6 – APP-STREAMING

Google har nyligen börjat testa att visa information som enbart finns inuti olika appar, vilket innebär att även du som inte har den aktuella appen installerad kan ta del av innehållet. Detta kallas för ”app-streaming”. Tekniken möjliggör ett helt nytt sätt att få tillgång till innehåll från appar utan att behöva ladda ner appen till din enhet. Än så länge är detta dock bara tillgängligt på Android-enheter och gäller i nuläget endast ett fåtal appar. App-streaming innebär en hel del nya utmaningar och i framtiden kommer med största sannolikhet appar behöva sökoptimeras likt webbplatser för att öka eller bibehålla synligheten i sökresultatet.

 

7 – HTTPS OCH HTTP/2

Att implementera HTTPS-protokollet på sin domän fungerar inte bara som ett skydd för användaren i och med krypteringen av trafiken mellan användarens dator och webbplatsen, utan utgör även ett plus i det organiska söket och kan förbättra rankingen. HTTP/2-protokollet är ytterligare ett fantastiskt steg framåt som kan hjälpa till att förbättra en webbplats sidladdningstider och i förlängningen även din ranking. Det beror bland annat på att samma anslutning till servern kan användas för flera nedladdningar istället för att skapa nya anslutningar som laddar ner ett objekt åt gången. HTTP/2 fungerar bäst tillsammans med HTTPS och finns i dagsläget redan tillgängligt.

 

8 – MOBILT SEO OCH BEST PRACTICE

Tidigare i år rullade Google ut en uppdatering som gav mobilanpassade webbplatser en fördel genom att öka deras möjlighet till bättre positioner i sökresultatet. En mobilanpassad webbplats är därför ett måste idag och nedan följer några tips på vad du bör tänka på:

• Se över onödiga script och bildstorlekar för att minska laddningstiden.

• Använd inte Flash, använd HTML5 istället!

• Pop-ups är inte att rekommendera i mobilen.

• Designa för ett finger. Knappar på webbsidan får inte vara för stora eller för små.

• Med mindre skärm behöver man tänka på att titlar och metabeskrivningar inte ska vara för långa.

• Optimera för lokala sökningar med hjälp av Google My Business.

 

9 – ALGORITM-UPPDATERINGAR I REALTID

Varje år genomför Google hundratals förändringar i algoritmen. De allra flesta är småjusteringar men ibland genomförs större uppdateringar som påverkar sökresultaten ordentligt. Två riktigt stora uppdateringar är Panda och Penguin. Panda fokuserar på att få bort webbplatser med “tunt”, icke-kvalitativt innehåll och Penguin slår till mot webbplatser som försökt manipulera rankingen genom onaturliga länkar från andra webbplatser. I slutet av november gick Google ut med att en ny Penguin-uppdatering är på gång och att uppdateringen nu kommer att ske i realtid vilket innebär att åtgärder kommer vidtas omgående när onaturliga länkar upptäcks.

 

Jaana Vickhoff och Emelie Ockenström Norberg, Iprospect

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt