"Ad Words-strategin behöver ses om"

2016-02-22 09:13  
Karl Lindberg, delägare i Ad Relevance.

ANALYS. Sökexperten Karl Lindberg analyserar Googles förändring för kommersiella sökningar.

Det som länge spekulerats om är nu här – Google ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar och tar samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida.

Google bekräftar: ”Vi kommer inte längre att visa annonserna till höger bortsett från PLA-boxen”.

Google Shopping annonser kommer alltså fortfarande att visas till höger.

Det här får en rad konsekvenser för kommersiella sökningar:

1. Premiumposition blir enbart annonser

På flertalet sökningar kommer det organiska inte synas ”above fold”. Nya budgivningsstrategier kommer krävas eftersom topp fyra blir viktigare och högst sannolikt också dyrare. Annonsplats fem och nedåt kommer synas nedanför det organiska vilket innebär låg klickfrekvens. Hur säkerställer man att ens annonser syns topp fyra utan att starta ett budgivningskrig? Hur påverkas mindre aktörer som inte har muskler att tävla med de största aktörerna?

2. SEO-strategier kan behövas ses om

Plats ett organiskt blir på kommersiella sökningar plats fem visuellt, vilket gör att på den typen av sökningar är det än mer förstaplatsen som gäller för att verkligen kunna driva mycket trafik. Speciellt om även Google Shopping syns. För ett stort antal sökningar blir det dock färre annonser totalt så det är inte enbart en negativ förändring för SEO, det återstår att se hur den trafiken påverkas. Ad Words kan även bli för dyrt på vissa ord så att den budgeten omfördelas till SEO.

3. Google Shopping ges större utrymme

Google Shopping är ett framgångskoncept från Google så det är logiskt att det kommer ges mer utrymme. Genom att ta bort sidoannonser blir det mindre brus på högersidan och det blir visuellt tydligare att se Google Shopping-annonserna. Större resurser kommer läggas på att göra riktigt vassa Google Shopping-kampanjer.

Varför gör Google då detta? Min tanke är att de självklart gör det för att tjäna mer pengar men samtidigt även vill förbättra användarupplevelsen. Utan sidoannonser blir det en renare ”look”, Google Shopping-annonserna står ut mer och flertalet studier visar att textannonser på höger sida har en relativt låg klickfrekvens.

Karl Lindberg

Delägare Ad Relevance

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt