4 enkla steg för att ta kontroll över ditt Adwords-konto

2016-03-21 15:31  
Jonathan Norling delar med sig av sina bästa Adwords-råd.

TIPS OCH RÅD. SEM-konsulten Jonathan Norling delar med sig av sina bästa Adwords-råd.

När gjorde du några ändringar i ditt Adwords-konto senast? Går du igenom det regelbundet med målet att göra förbättringar eller låter du det allt som oftast rulla på som vanligt?

Utan en bra strategi och rätt fokus är det svårt att få önskat resultat. Här bjuder vi på fyra tips som kan hjälpa dig att ta kontroll över ditt Adwords-konto.

1. Var strukturerad

Det första du bör se över är strukturen i ditt konto. Om du saknar ett bra och stabilt upplägg för dina kampanjer blir det snabbt svårt att få en överblick över dina olika delar och tjänsteområden. Det försvårar också arbetet med att reda ut vad som går bra och vad som går dåligt.

Fundera över dessa frågor och sätt en struktur därefter:

  • Är dina kampanjer logiskt uppdelade utefter era produkter och/eller tjänster?
  • Är alla kampanjer fortfarande relevanta eller är det några som saknas? Se om du kan slå ihop eller dela på några.
  • Är alla annonsgrupper relevanta och i rätt kampanj? Kan du lägga till eller ta bort annonsgrupper?
  • Är sökorden grupperade i rätt annonsgrupp? Se till att sökorden som ligger i respektive annonsgrupp har samma tema.

2. Bestäm ett mål och följ upp ditt resultat

De två absolut viktigaste delarna när det kommer till sökmarknadsföring är att du vet vad du vill åstadkomma och kan mäta resultatet.

  • Vad är ditt mål med annonseringen? Är det att driva trafik till hemsidan? Är det försäljning? Eller är det att öka synligheten på Google? Se till att du vet vad ditt mål är så att du kan justera dina kampanjer därefter.
  • Har du konfigurerat mätningen på din hemsida ordentligt så att du kan se vilket resultat dina annonser ger? Ett vanligt problem vi stöter på är att företag många gånger saknar just mätning. Utan detta är det omöjligt att veta om det du spenderar på Adwords ger det resultat du vill ha. Sätt gärna upp mätning redan nu!

3. Spendera din budget rätt

Köper du så mycket trafik du kan få för din budget och gör du det effektivt? Det är väldigt lätt att spendera hela sin budget men lite svårare att göra det på rätt trafik och så effektivt som möjligt.

  • Är din budget fördelad på rätt kampanjer? Se till att budgeten är allokerad till de kampanjer som ger bäst resultat utefter uppsatta mål.
  • Se till att dina kampanjer inte är begränsade av budget. Att vara begränsad av budget betyder att du inte spenderar dina pengar effektivt! Lösningen är att börja pausa eller sänka buden på dina sökord som inte ger eftersträvat resultat. Börja med de ord som presterar sämst.

4. Låt datorn göra jobbet

Hur bra vore det inte om Adwords kunde sköta optimeringen automatisk – och det på ett smartare sätt än en människa?

Dagarna är över när du behöver sitta och justera bud på sökord manuellt. Nu kan du låta Adwords göra detta åt dig, och du kan istället fokusera på strategi, mål, annonstexter och de sökord du faktiskt vill synas på.

Du sätter gränser och pekar åt rätt håll. Adwords kan sedan själv hitta vägen dit.

De automatiska budstrategier vi tycker bäst om är:

  • Maximera klick – Ger dig så mycket klick som möjligt för din budget, det vill säga mer trafik till hemsidan. Kom ihåg att ta bort sökord som inte tar dig mot ditt mål.
  • Mål-CPA – Du bestämmer hur mycket du är villig att betala per konvertering och AdWords justerar automatiskt dina bud för att ge dig så många konverteringar som möjligt till detta pris. Kom bara ihåg att sätt realistiska mål - strategierna är smarta men inte utomjordiska.
  • Mål-ROAS – Bestäm hur mycket avkastning du vill få för det du spenderar och AdWords justerar då automatisk dina bud för att ge dig så mycket värde som möjligt inom ditt mål. Och kom återigen ihåg att sätta just realistiska mål.

Jonathan Norling,

konsult på Iprospect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt