Westander: ”Precis har hamnat helt snett”

2016-01-08 14:29  

REPLIK. Pr-branschen kan inte förtjäna omvärldens förtroende om Precis fortsätter att försvara lobbying med dolda uppdragsgivare. Det anser Frida Blom och Patrik Westander.

I tre grundläggande avseenden är vi på Westander helt eniga med pr-branschföreningen Precis när det gäller synen på lobbying:

För det första håller vi med om att lobbying i sig inte är något negativt. Det är tvärtom en viktig del av demokratin. Om många gör sina röster hörda blir debatten mer allsidig samtidigt som politikerna får bättre beslutsunderlag.

För det andra tänker vi, helt i likhet med Precis inställning, att professionella pr- och lobbykonsulter kan bidra till demokratin genom att ge råd till företag och organisationer om hur de kan delta i samhällsdebatten. Det främsta demokratiska problemet är inte de som lobbar, utan alla de som inte lobbar.

För det tredje delar vi uppfattningen att en total öppenhet från pr-byråernas sida kring varje enskild lobbyaktivitet inte är önskvärd. Alltför långtgående öppenhetskrav riskerar att begränsa rätten att fritt bilda opinion och ta politikerkontakter, något som skulle skada demokratin. För pr-branschen handlar det därför om att hitta en balans mellan öppenhet och integritet.

Oenigheten handlar om pr-byråns ansvar för att motverka lobbying med dold uppdragsgivare. Vi menar att lobbying med dold uppdragsgivare kan vilseleda både opinioner och politiker. Här tvingas vi konstatera att Precis har hamnat helt snett i utformningen av sitt etiska regelverk.

Mediebilden av pr-branschen är dålig och det finns ett dokumenterat lågt förtroende för oss pr-konsulter. Vi kommer inte heller att kunna förtjäna omvärldens förtroende om Precis fortsätter att försvara lobbying med dold uppdragsgivare.

I vårt förra debattinlägg ställde vi en kort och koncis fråga till Precis ordförande Martin Petersson: Vilken är Precis syn på användande av anonyma läsarkommentarer och fejkade eller anonyma konton i sociala medier?

Martin Petersson menar i sin replik att ”ingen seriös rådgivare tillämpar den typen av metoder”. Då undrar vi bara ännu mer varför Precis inte vill tydliggöra föreningens avståndstagande i sitt etiska regelverk?

Här är ett konkret formuleringsförslag: ”Pr-konsultföretaget får inte medverka till falska gräsrotskampanjer, exempelvis användande av anonyma läsarkommentarer och fejkade eller anonyma konton i sociala medier.”

 

Frida Blom, lobbyansvarig

Patrik Westander, vd

Pr- och lobbyföretaget Westander

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>