Uppdaterat Adwords – ett steg på vägen

2014-09-18 12:55 Kristin Djerf  

Vi måste vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Googles sida. Men uppdateringen av Adwords drabbar inte köparna särskilt hårt, skriver PHD:s John Eriksson och Johan Persson om kritiken mot Googles ändrade sökvillkor.

När Google nu tar bort möjligheten till exakta sökord utan närliggande varianter har många sökmotorkonsulter rasat. Vi minns förstås uppdateringen till så kallade ”förbättrade” kampanjer under 2013 som var en klar försämring av möjligheterna att segmentera till exempel mobil trafik. Detta ledde till sämre kontroll och högre klickpriser, och Google bashades med rätta.

Är förändringen av exakta sökord ytterligare en cynisk försämring av Adwords som Google genomför för att blidka sina giriga aktieägare? Kanske är det så, men denna gång drabbas inte vi avancerade användare så hårt som man skulle kunna tro.

Möjligheten finns fortfarande att se vilka söktermer som aktiverat annonser. Utifrån detta kan vi inkludera och exkludera sökord, precis som vanligt. På detta sätt är det relativt enkelt att till exempel lägga bud på ”bra” felstavningar och exkludera de helt felaktiga. Detta är något vi jobbar med dagligen för att säkerställa så hög relevans som möjligt för våra kunder.

Möjligen drabbas våra kvalitetsresultat något när annonser får visningar på felaktiga sökord, men på sikt borde detta vara försumbart. Det är ju Google som sätter kvalitetsresultaten och förutsättningarna är lika för alla. Dessutom tar Google inte betalt för visningar, utan för klick, så total spend borde inte påverkas för mycket.

Kanske räknar Google cyniskt med ett visst antal felklick när sökord testas i fler auktioner. Dessa borde dock vara relativt begränsade och gälla främst nya och billigare sökord. För de dyra och etablerade sökorden bör användarnyttan för närliggande sökord redan ha  testats. Google premierar fortfarande den som träffar rätt sökning med rätt sökord genom billigare kostnad per klick.

Självklart måste vi vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Google. Möjligen blir det denna girighet som till slut hjälper upp alternativa kanaler eller konkurrenter. Just denna uppdatering av Adwords är dock inte något som drabbar oss experter särskilt hårt. Vi ser på uppdateringen med tillförsikt som ett steg på vägen från 00-talets sökordslistor mot ett mer lönsamt strategiarbete.

John Eriksson, search manager, och Johan Persson, search planner, PHD Media

LÄS OCKSÅ:

Replik: Lönsam Adwords ligger i detaljerna 

"Googles girighet är frusterande"

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Sökspecialist: "Det är oroande att vi inte vet vart Google är på väg" 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt