"Tre tips – så lyckas du som byrå i den digitala världen"

2013-09-17 09:48  

KRÖNIKA. 2017 kommer marknadscheferna att spendera mer på IT än IT-cheferna själva, skriver Tommy Lindström.

"Hur framgångsrik jag är handlar mer om analys och teknologi, än att hänga med min byrå och komma på kreativa kampanjer".

De säger Rob Colwell, marknadschef på flygbolaget Quantas.

IT förändrar marknadschefens roll. Det innebär hot och möjligheter för reklam-, pr- och digitalbyråer. Hotet är globala IT-företag som nu även levererar design och kommunikation. Bland möjligheterna finns nya roliga uppdrag och att vinna reklampriser  för byråer som har IT-kunskap och kan redovisa sitt affärsvärde.

Dataexplosionen, sociala media och kanalval var den största utmaningen för 1734 intervjuade marknadschefer, enligt en rapport från IBM. Tillsammans med andra IT-jättar som Oracle och HP vänder de sig nu till marknadscheferna, för att hjälpa till med att bygga varumärke och försäljning, d.v.s. hemmaplan för reklam-, PR- och digitalbyråer. Gartner Group förutspår att år 2017 kommer marknadscheferna att spendera mer på IT än IT-cheferna själva.

System inom market automation och business intelligence samlar in data om potentiella kunders beteende, från t.ex. sociala media, kampanjer eller företagets hemsida. Dessa elektroniska fotspår använder sedan systemen till att automatiskt utföra aktiviteter. Det kan vara att skicka information i olika omgångar, som utvecklar intresse och bygger relation. Eller presentera ett av flera erbjudanden. Alternativt lämna heta prospekt till en säljare. Vissa system förutsäger framtida beteenden. Exempelvis vilka mobilkunder som troligtvis kommer att byta operatör. Då kan systemet på egen hand skicka ett erbjudande för att få kunden att stanna kvar. Något som är närmast omöjligt att göra manuellt, när du har hundratusentals abonnenter eller fler.

IT-företag som Marketo, Comptel och HubSpot skänker bort marknadsföringskunnande för att visa att de är mer än IT-nördar. HubSpot mejlar dagligen ut kunskap och mallar för allt från formgivning av nyhetsbrev, presentationer och hemsidor  till aktiviteter i sociala media och hur du utvecklar en varumärkesplattform. Och det redan innan du har blivit kund.

Med stöd från sin IT-leverantör kan marknadsavdelningen göra mer på egen hand. Och konkurrensen från globala systemleverantörer kommer bara att öka. De ser marknadsavdelningen som sin nästa kassako, nu när marknadsföringen har digitaliserats och gjort det möjligt för dem att sälja sina IT-lösningar.

Systemen är inte det minsta kreativa. Men det spelar ofta ingen roll. Ökad kontroll över olika aktiviteter och deras affärsvärde, frigjord tid och snygga mallar  gör att många marknadsansvariga upplever resultatet som tillräckligt bra. Åtskilliga kommunikationsköpare förstår inte heller varför det betalar sig att lämna kommunikationens mittfåra.

Varven, teko- och bilindustrin. I förändringens centrum känns lätt rådande ordning självklar och beständig. Men IT håller på att reformera marknadsavdelningen arbete. Som byrå gäller det att hitta nya möjligheter i denna omdaning.

Här följer tre uppslag i det arbetet:

1. Möt snygga men uniforma mallar med mätbar kreativitet. Hjälp marknadschefen att se och sätta affärsvärde på nytänkande. Helst i IT-systemet. Där mäts affärsvärdet på allt mellan himmel och jord. Det gäller att kreativitet inte viftas bort som flummigheter i stapeldiagrammens värld. Efterfrågan på affärsmässighet ökar även inifrån marknadschefens egen organisation, enligt IBM-rapporten. Du och din byrå kan hjälpa marknadsavdelningen att möta det kravet, och därmed vinna förtroende som en affärsmässig partner.

2. Använd IT till att vinna guldägg och hänföra juryn i Cannes. Reklamtävlingar är ett traditionellt sätt att värdera kreativitet på. Samtidigt verkar juryn uppskatta lösningar gjorda med den senaste tekniken, exempelvis Mini get away och Curators of Sweden. Priserna blir ett kvitto på idérikedom, så väl som att byrån ligger långt fram på utvecklingskurvan.

3. Hjälp marknadschefen att växa in i sin nya roll. Dagens marknadschef är i liknande läge som finansdirektören var för några år sedan, när den positionen förändrades från att hålla i plånboken till att bli en strategisk affärsrådgivare. Hjälp marknadschefen att växa in sin nya roll! Då blir din byrå populär och ni kan få starkare band med ledningen hos era kunder. Kreativitet + IT + affärsmannaskap kan tyckas vara en ohelig allians, men tillsammans skapar de styrka. Det kan behövas. Med tanke på att IT-säljarna som nu vänder sig till marknadscheferna har en gedigen säljutbildning. Sälj är det enda som fyller deras arbetsdag. På byråer säljs det vanligen när rollen som vd eller projektledare tillåter. Och förutom tid saknas ofta en säljutbildning att luta sig mot. Tillsammans öppnar kreativitet, IT och affärsmannaskap möjligheter för din byrå att möta konkurrensen från systemleverantörerna, ta fler roliga uppdrag och vinna prestigefulla priser.

Tommy Lindström,

BOOM Sales?

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt