"Stenbeck och Schibsted skakar hand - gudarna tappar ansiktet"

2008-05-19 12:17 Rolf van den Brink  

<b>KRÖNIKA.</b> Schibsteds köp av Metro, ger en bild av hur Cristina Stenbeck och Aftonbladet-ledningen kan te sig med gudamaskerna avtagna.

Firade norrmännen 17 maj genom att lägga ner det svenska tokprojektet Punkt SE? Ja, beskedet om nedläggningen kom i alla fall första arbetsdagen efter Norges nationaldag, även om beslutet har varit fattat sedan några veckor.

För norrmännen som styr Schibsted måste Punkt SE ha varit något av ett dritte-projekt. Projektet startades av den svenska ledningen på Aftonbladet, chefredaktör Anders Gerdin och vd Carl Gyllfors med Schibsteds svenska koncernchef Gunnar Strömblads godkännande. För norrmännen var den svenska framgångsmaskinen Aftonbladets helig och de svenska cheferna oantastliga som gudar. Inte längre.

Efter runt 500 miljoner kronor i förluster i Punkt SE och den numera avyttrade tv-kanalen TV7, har Schibsteds koncernledningen tappat förtroendet för och tålamodet med den svenska ledningen.

Bestraffningen blev tung, när den till slut kom. Koncernchefen Kjell Aamot har plockat bort Aftonbladets framtida cashmaskiner som Blocket.se och Hitta.se och lagt dem under Schibsted-koncernen. Därmed får Aftonbladets ledning visa att papperstidningen och sajten går runt av egen kraft.

De samlade förlusterna i Punkt SE och TV7 kan var något av ett svenskt rekord. Nivåerna ligger i nivå med storartade webbprojekt under webbubblans år runt sekelskiftet.

Skillnaden är att TV7 och Punkt SE inte är nymodigheter som inget vet att räkna hem utan traditionella medier med vedertagen affärslogik. Därför borde inte Schibsteds norska koncernledning låtit hybrisstinna svenskar elda upp pengarna.

Affären säger också en del om lojalitet och ledarskap.

Niklas Silow chefredaktör och därmed skipper för Punkt SE har känt till nedläggningeni månader, men inte sagt ett ord till sina medarbetare. Han kunde ha följt med båten ner, men tog i stället den enda räddningsjollen som stod till buds. Därmed borde han var rökt som redaktionell chef framöver. Rätt rökt är också Carl Gyllfors. Han slogs hårt för att få behålla kontrollen över Blocket, men förlorade. TV7 och Punkt SE, projekten han inledde sin chefsperiod med, finns inte längre kvar. Att Carl Gyllfors lägger ner Punkt SE med ena handen och köper in sig i konkurrenten Metro för 350 miljoner kronor, stärker knappast hans bottennoterade aktier bland medarbetarna.
Möjligen rökt är också Schibsteds svenska koncernchef Gunnar Strömblad som inte bara låg bakom rekryteringen av Carl Gyllfors, utan även verkar ha lika svårt att hitta nya affärsmöjligheter som han är bra på att skära kostnader.
Tillsammans med chefredaktör Lena K Samuelsson har han också tillåtit ett smärre internkrig att bryta ut nu när han låter SVD Näringslivs chef Martin Jönsson starta en internkonkurrent till Per Lundsjö och affärssajten E24.

Cristina Stenbeck, huvudägare i Kinnevik, har sedan hon tog över makten efter sin far Jan Stenbeck, varit något av en gudinna i mediebranschen. Inte längre.

Genom dagens affär visar hon vad som är viktigast för henne, att göra aktieägarna glada. Affären tydliggör svenska Metros värde, 1 miljard kronor. Det behöver aktieägarna påminnas om, nu när det visar sig att affärsidén att ge ut en gratistidning inte var så värst originell och därmed enkel att konkurrensutsatta.

Metro behöver göra liknande affärer i andra länder, särskilt USA och ett högre börsvärde ökar ju manöverutrymmet. Klokt tänkt, men inget som löser Metros urholkade affärsmodell.

Med lite kapital kan vem som helst dela ut en gratistidning. Affären ger liv åt bilden av Cristina Stenbecks ledarskap, att hon till skillnad från sin far prioriterar styrelseledamöter och aktieägare framför de som gör de tyngsta och smutsigaste jobben, bolagens chefer.

För Cristina Stenbeck är affären i Metro en i mängden. För Carl Gyllfors och Gunnar Strömblad kan den ändå vara räddningsplankan. Kanske var de blodröda siffrorna i Punkt SE en förutsättningen för att få Cristina Stenbeck till förhandlingsbordet. Kanske sänkte Punkt SE köpeskillingen i Metro. Den norska koncernledningen i Schibsteds hårda agerande mot Aftonbladet, tyder inte på det. Undrar hur Kjell Aamot och de andra i koncernledningen firade 17 maj egentligen?

Rolf van den Brink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt