Sprinkles vd: "Fyra råd till tidningar som planerar att överleva"

2014-09-16 09:34  

DEBATT. Det svåraste av allt – se till att din tidning har medarbetare som på riktigt förstår och uppskattar digital journalistik, skriver Magnus Hultman, vd på Sprinkle.

Alla vet att morgontidningarna har grava problem med sina digitala affärer.

Trots att redaktionerna under 15-20 år pustat och stånkat för att hålla hemsidorna levande har intäkterna vägrat klättra till en acceptabel nivå. Istället har morgonpressen fortsatt leva på den tryckta tidningen och skjutit de verkliga utmaningarna – digitalt innehåll och digitala affärsmodeller – på framtiden.

Nu straffar det sig rejält. För idag blåser två starka vindar samtidigt och bildar en perfekt storm: annonspengarna styrs mot digitalt och antalet prenumeranter sjunker.

Allt detta är mycket obehagligt, men vi som tror att det finns ett behov av kvalitetsjournalistik bör också lära av historien: teknikskiften brukar leda till något gott för innehållsägare. Men för att överleva måste vi ta förändringsbehovet på hundra procent allvar.

Här är fyra tydliga utmaningar som tidningar måste lösa snarast:

1. Engagera yngre målgrupper

Den genomsnittlige prenumeranten på en svensk landsortstidning är över 60 år. Det är en publik som du får gratis när du köper reklam i TV4 (där du betalar för målgruppen 12-59). Vad beror detta på? Att de yngre läsarna är dumma eller otrogna? Nej, det beror på att ni inte är tillräckligt relevanta för dem, vare sig det gäller innehåll eller distribution.

Todo: modernisera, ta ut svängarna, våga vara 30 procent av det kvällstidningarna är fast lokalt, ta bort betalväggarna (hur ska vi annars dela ert innehåll i sociala medier?) och be läsarna att bidra med innehåll. Sharing is caring.

2. Lär er mer om läsarna

På Facebook har över 5 miljoner svenskar registrerat sig och berättat allt om sig själva. Det gör att Facebook kan erbjuda annonsörer extremt träffsäkra kampanjer, vilket i sin tur gör att de kan ta mer betalt. Detta har svenska tidningar helt missat. Visst, tidningar med betalväggar vet en del om sina läsare. Till exempel att de är över 60 år. Kanske vet de också något om 60-åringars läsvanor, men de vet mycket lite om de människor som nio av tio annonsörer faktiskt betalar för att nå.

Todo: skaffa er betydligt bättre kunskap om läsarna, byt betalväggen mot ett login. Berätta för läsarna att de får er gratis om de bjuder på lite information om sig själva. I gengäld ger ni dem både mer relevant innehåll och reklam.

3. Modernisera annonsformaten

Banners är ett banalt sätt att överföra annonser från print till digitalt. Det är som när tv i sin barndom mest ägnade sig åt att spela in och sända teater. Folk går inte igång på banners och därför undviker vi dem, och därför är de tokbilliga. Ni måste komma in i transaktionsmatchen. Aftonbladet använder sin display till att driva trafik till egna bolag, t ex Lendo, som förmedlar lån med mycket god lönsamhet. Så långt kanske inte lokaltidningar kan gå, men om Google kan ta upp till flera hundra kronor för ett klick så måste det finnas bättre sätt att tjäna pengar än att ta några öre för att visa en banner.

Todo: Produktutveckla annonsformaten tillsammans med progressiva kunder och partners. Se till att få betalt för de handlingar och avslut ni genererar, och få med mobilen i erbjudandena.

4. Se till att alla medarbetare tänker digitalt

Fortfarande finns många journalister som tror att god journalistik kräver papper. Det är som att tro att bra musik endast kan upplevas på vinyl. Visst, du kommer älskas av några tusen connoisseurer, men du får aldrig en intressant affär igen.

Todo: svårast av allt. Se till att din tidning har medarbetare som på riktigt förstår och uppskattar digital journalistik.

Varje sekund vi spenderar på att argumentera mot utvecklingen – istället för med – är dubbelt förlorad tid. Och den tiden finns inte längre.

Magnus Hultman,

vd på Sprinkle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt