”Spam-annonsörer håller på att såga av grenen de sitter på”

2016-02-23 11:16  
"Nyckeln till framgångsrik annonsering är som jag ser det väl genomtänk adaptiv annonskampanj där budskap kan förändras och utvecklas beroende på var och när den exponeras och för vem", skriver Magnus Johansson. Foto: Janne Naess Foto: Janne Naess

DEBATT. ”Hagelsvärms- och spam-annonsörer håller idag på att såga av grenen de sitter på. Vad vi behöver är relevanta annonser med bättre träffbild”, skriver Magnus Johansson på Rocket Fuel.

Annonsintäkter står för 90 procent av allt vi ser online. Men landskapet för digital annonsering förändras rekordsnabbt. Plattformarna blir fler och vår mediekonsumtion görs idag i ett konvergerande hybridlandskap där både konsumenter och annonsörer ställer allt högre krav – med den rätta. En kampanj som landade väl för ett år sedan kan slå helt fel idag.

Som tur är är det idag betydligt lättare än förut att undvika felbeslut. Tekniken och verktygen finns på plats, vad som krävs är en ny medvetenhet och ett nytt smartare tänk. Alla behöver förstå vad som som händer och ha en strategi för hur de kan arbeta i detta nya landskap.  

Vi är kluvna inför annonsering. Undersökningar visar att annonser inte behöver vara något som upplevs besvärande för konsumenten. Annonser kan till och med uppfattas som något som ger mervärden och stärker det det redaktionella; om annonsernas innehåll matchar våra intressen och det vi söker för stunden. Något som är fullt möjligt med modern programmatic-teknik.

Men fortfarande upplevs de flesta annonser som irriterande. Så pass irriterande att användandet av adblockers ökar kraftigt, enligt en rapport från Adobe (Adobe 2015 Ad Blocking report). Förra året använde mer än 10 procent adblockers och andelen förväntas öka snabbt. 

Däremot har adblockers långt ifrån hittat sitt rätta format och användandet är självklart orimligt för de som konsumerar artiklar och annat material där kanalen uppenbarligen är beroende av annonsintäkterna. Att stoppa annonserna på dessa sidor funkar bara temporärt och medierna kommer bli tvungna att hitta andra former för att kunna få in intäkter. Fler och fler webbmedier implementerar lösningar för att hantera adblockers. Betalar du kan du ta del av allt innehåll utan reklam och annonser. Med tanke på hur differentierad vår digitala mediekonsumtion är och vår hittills låga betalningsvilja så är det inte sannolikt att det kommer fungera som affärsmodell för mer än en liten del.

Vad vi behöver är relevanta annonser med bättre träffbild. Hagelsvärms- och spam-annonsörer håller idag på att såga av grenen de sitter på. Trots tillgången till data och att teknikerna finns där har många annonser fortfarande dålig träffbild. Annonser som fungerar bra i ett sammanhang kan ge sämre resultat i en annan plattform – mot samma kontakt!

Men det finns hållbara tekniker och vägar framåt. Nyckeln till framgångsrik annonsering är som jag ser det väl genomtänk adaptiv annonskampanj där budskap kan förändras och utvecklas beroende på var och när den exponeras och för vem. Annonskampanjerna kan behöva vara mångdimensionella. För att tekniskt kunna implementera och realisera en sådan kampanj krävs en programmartic-lösning som i realtid kan analysera data från plattform, redaktionellt, användare och annonsör och utifrån analysen styra annonserna i rätt fönster vid rätt tidpunkt och helst även kunna ta hänsyn till hur användarens flyttar sig mellan olika fönster (devices).

Det är med självlärande plattformar som vi får möjlighet att etablera en hållbar annonseringsstrategi. Plattformar som direkt lär sig vad som fungerar och inte fungerar, så annonserna får bättre och bättre effekt. Plattformarna kan också ge massor med nyttig information för att utveckla webbinnehåll och produkter.

Annonsintäkter är avgörande för att det vi läser och ser på internet. Utvecklingen av spam- och fraud-annonser och ad blockers-lösningarna är tråkig. Men en större fråga och en utmaning vi har att hantera här och nu är att en så stor del av användarna och konsumenterna aktivt lägger tid och pengar på att försöka komma runt och blockera det som är en del av modellen.

Missnöjdhet och irritation påverkar även dem som opinionsbärare och konsumenter och detta måste tas på allvar. Det gör vi genom annonser med bättre och smartare innehåll som svarar mot olika gruppers intresse här och nu. Det gör vi genom smartare annonsverktyg. Vi kommer inte kunna göra alla konsumenter nöjda, några är missnöjda per default. Men vi kommer få ett betydligt bättre digitalt annonslandskap.

Magnus Johansson,

Nordenchef på Rocket Fuel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt