"Släng SVT Plus i soptunnan"

2016-01-08 09:26  
Daniel Nilsson-Padilla. Foto: Eva Lindblad.

DEBATT. SVT är ointresserat av konsumentjournalistik, menar journalisten Daniel Nilsson-Padilla.

Det började med att man lade ner Rapport och Aktuellts konsumentgrupp. Fortsatte sedan med att SVT Umeås ansvariga för SVT Plus värvade in en komiker och en reporter utan koppling till konsumentjournalistiken. Resultatet blev att båda slutade efter ett år på SVT Plus. 

Nu visar SVT återigen prov på att man nonchalerar konsumentjournalistiken när man värvat ytterligare en programledare helt utan journalistisk konsumenterfarenhet till SVT Plus.

Uttalandet från den nya programledaren i en artikel på SVT:s nyhetswebb från den 4 januari visar hens tydliga ointresse för konsumentjournalistiken. Så här svarade hen gällande sitt intresse för konsumentjournalistiken:

SVT: Vad tycker du är viktigast med Plus och konsumentjournalistik?

 – Ärligt talat är jag inte speciellt intresserad av varken brödrostar, munvatten eller soptunnor. 

Det säger alltså den nya SVT Plus programledaren. 

Konsumentjournalistik ska beröra alla människor oavsett plånbok. För en människa med en begränsad budget kan en lyckad reklamation på till exempel en brödrost leda till att hen slipper Kronofogden.

Det var just den klassiska soptunnan som blev folkkär efter att Sverker Olofsson demonstrativt slängt saker som inte höll måttet.

Numera är det SVT Plus som inte håller måttet och som borde slängas i soptunnan.

Under flera år har SVT Plus varit ett sorgebarn. SVT Umeås ansvariga har gjort ett dåligt jobb och misslyckats totalt med att ta programmet vidare. 

Redaktionen gör idag ett icke tillfredställande jobb som konsumenterna inte längre bryr sig om.  Tittarna förtjänar bättre!

Nyligen lade SVT ner sitt debattprogram SVT Debatt. Lägg nu ner även SVT Plus och satsa istället pengarna på en ny konsumentsatsning värd namnet.

Låt SVT få ett helt nytt fräscht konsumentprogram där programledarna, och alla som jobbar runt programmet verkligen brinner för konsumentjournalistiken.

På så sätt kan Sveriges konsumenter få den hjälpen de förtjänar. Oavsett om det gäller brödrostar, munvatten, soptunnor eller något annat.

 

Daniel Nilsson-Padilla

Författare, journalist och krönikör

Har tidigare arbetat i SVT Rapport/Aktuellts konsumentgrupp och som konsumentexpert på Metro. Grundare av konsument-tv på Aftonbladet TV.

Dagens Media har bett ansvariga på SVT Plus att svara på kritiken.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt