”Skit i Facebook!”

2014-04-01 07:50  

DEBATT. Har ditt företag lagt ned pengar och tid på att bygga en Facebook-sida och rekrytera följare? Då har du blivit blåst. Det skriver Thomas Barregren, vd för rådgivnings- och utbildningsföretaget Kntnt.

Nästan varje dag träffar jag marknadsförare och kommunikatörer som använder Facebook-sida som ett av sitt företags främsta kommunikationskanaler. Allt från småföretagare med några tusen följare till storföretag med hundratusentals följare. Jag frågar pillemariskt hur de har hanterat det faktum att 94–98 procent av deras följare aldrig får deras uppdateringar i sitt flöde. Pillemariskt eftersom frågan är retorisk. De allra flesta vet inte vad jag pratar om.

Facebook-sidan infördes för att ge varumärken, företag och organisationer möjlighet att synas. Riktiga Facebook-användare kan interagera med dessa sidor. Facebook införde också en knapp så att du kan prenumerera på publika uppdateringar från en sida. Numera räcker det att "gilla" sidan.

I början av 2012 förbereddes Facebook för börsintroduktion. Mark Zuckerberg var tvungen att tjäna mer pengar än vad Facebook dittills hade dragit in på annonser. Men hur? Jo, genom att döpa om knappen för att prenumerera till Följ och begränsa så att i genomsnitt bara 16% av de tidigare prenumeranterna faktiskt får innehållet. Företag som vill att fler ska se inlägget måste betala för det. Simsalabim hade dina prenumeranter reducerats till följare och Facebook hade en ny inkomstkälla.

Facebook har sedan dess skruvat åt kranen ytterligare. Enligt Social@Ogilvy var siffran i februari nere på 6,2 procent i genomsnitt och 2,1 procent för sidor med fler än 500 000 "följare". Samma rapport hänvisar till anonyma källor hos Facebook som säger att vi ska "expect it to approach zero in the foreseeable future".

Har ditt företag lagt ned pengar och tid, och din energi och kreativitet, på att bygga en Facebook-sida och rekrytera följare? Då är du blåst – av Facebook som har uppmanat och uppmuntrat er och alla andra varumärken, företag och organisationer att göra precis det. All den möda, all den tid och alla de pengar är nu förlorade – om du inte betalar Facebook för att få nå ut till era följare. Vilken djävulsk slug plan.

Betalar du Facebook för ökad räckvidd så kan många av dina nya följare vara "click farms" som försöker maskera sin verksamhet. Dessa späder de ut de riktiga följarna, som alltså nås i än mindre omfattning av dina uppdateringar. Vilket ökar behovet av annonsering. Vilket späder ut än mer. Och så vidare. Problemet beskrivs av Derek Muller i "Facebook Fraud".

Vad är alternativet? Det bästa alternativet enligt min mening är för både B2B- och B2C-företag att använda en egen webbplats för att publicera innehåll och skapa möjlighet för målgruppen att själva delta. Webbplasten kan vara allt från en enkel företagsblogg till ett socialt medium i sig. Oavsett lösning fungerar den som en plattform för innehåll. Facebook och andra sociala medier är fortfarande viktiga i en sådan modell. Använd dem för att promota innehållet på din plattform. Och för att delta i diskussioner.

Ska du bojkotta Facebook helt? Absolut inte! Facebook har sina förtjänster. De ska du utnyttja i din verksamhet. Men använd inte Facebook som din plattform. Och betala inte Facebook för ökad räckvidd.

Thomas Barregren, vd för rådgivnings- och utbildningsföretaget Kntnt

Debattartikeln har tidigare publicerats i en längre version på Kntnt:s blogg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt