Replik: Lönsam Adwords ligger i detaljerna

2014-09-18 12:55 Kristin Djerf  

PHD:s artikel visar skillnaden mellan att jobba med generalister och specialister, skriver Ad Relevances Karl Lindberg.

Den här artikeln visar skillnaden mellan att jobba med generalister istället för specialister. En generalist ser på försämringen med ”tillförsikt” och som ”ett steg på vägen” medan en specialist oroar sig över minskad detaljkoll och att Google tar ett steg i fel riktning.  

Om man framförallt arbetar med branding-kampanjer på Google så är den här förändringen inte lika påtaglig men om man arbetar med konverteringsdriven Adwords och tydliga ROI-nyckeltal så gör försämringen skillnad. Vi arbetar med kunder som är väldigt kunniga ROI-kravställare, t.ex. Apotea (årets e-handlare 2014 på Nordic E-commerce) och Conversionista (specialist på konverteringsoptimering). De väljer oss för att vi fokuserar på kundens lönsamhet och inte på klick. Lönsam Adwords handlar om att ha full kontroll på alla detaljer och hela processen.

En kunnig ROI-kravställare vill ha klara besked, då duger inte kommentarer som ”möjligen drabbas våra kvalitetsresultat”, ”kanske räknar Google cyniskt med ett visst antal felklick”, ”total spend borde inte påverkas för mycket” och ”dessa borde dock vara relativt begränsade och gälla främst nya och billigare sökord”.

Faktum är att Googles uppdatering kommer drabba kvalitetsresultat, antal felklick kommer att öka och även med mycket omfattande arbete med negativa sökord och sökfrågerapporter etc, så kommer lönsamheten att påverkas på ett märkbart sätt.  

Vi förstår att stora mediebyråer ser med tillförsikt mot det de kallar ”ett mer lönsamt strategiarbete” när de arbetar med Adwords. Ad Relevance kommer fortsätta fokusera på detaljerad, konverteringsdriven Adwords mot tydliga ROI-nyckeltal. Sen är det upp till köparna/kravställarna att välja vilken typ av byrå de vill samarbeta med.

Karl Lindberg, delägare Ad Relevance.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt