Precis: "Banaliserar frågan genom att göra den svart eller vit"

2016-01-07 10:13  

REPLIK. Gott omdöme är grundläggande för kommunikationsrådgivares förtroende, skriver Precis ordförande Martin Petersson i en replik till Frida Blom och Patrik Westander.

Patrik Westander och Frida Blom ställer i en debattartikel i Dagens Media en fråga till mig som ordförande för Precis - branschorganisationen för PR- och kommunikationsföretag i Sverige. Det ger mig tillfälle att ge några kommentarer.

Westander och Blom är bekymrade för branschkollegornas etik och moral och menar att företag kan anlita PR- och lobbykonsulter som levererar deras budskap utan att ange vem som är avsändaren eller vem som betalar. Man gör koppling till ordet Trollfabrik som begrepp för att med olika dolda identiteter pumpa ut åsikter i sociala medier för att skapa bilden av kraftig opinion.

I Sverige har vi kommit långt i fråga om mognad när det gäller sociala medier. Ingen seriös rådgivare tillämpar den typen av metoder som Westander och Blom befarar används. Den som till äventyrs skulle göra det skulle falla på eget grepp.

Förtroendeskadan skulle bli så stor att ingen vill ta den risken oavsett om det är effektivt eller inte. Hederlighet, god etik och gott omdöme är nämligen grundläggande för att upprätthålla det förtroende som är så avgörande viktigt för Precis medlemsföretag.

I Westander och Bloms debattartikel framförs också kritik avseende Precis förhållningssätt till öppenhet. I att förvalta förtroendet från uppdragsgivare och övriga intressenter ingår att hantera öppenhet på ett korrekt och hederligt sätt.

Att banalisera frågan genom att göra den svart eller vit leder fel. Precis etiska normer är avvägda att verka i samspel med såväl relevant lagstiftning, demokratiska grundläggande principer som respekten för uppdragsgivares privilegium att själv få välja om man för allmänheten vill berätta vem som anlitas för goda råd.

Westander och Blom hänvisar till interpellationsdebatten mellan Hillevi Larsson (S) och dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) som grund för sina ”självpåtagna öppenhetskrav”. Jag vill framhäva justitieministerns svar som klarläggande vad gäller de grundläggande legala principerna:

”Hillevi Larsson anser att det är viktigt att vi får veta vilka PR-byråernas uppdragsgivare är, eftersom byråerna enligt henne påverkar innehållet i medierna och även på andra sätt är en maktfaktor i samhällsdebatten. 

PR-byråer kan naturligtvis påverka den offentliga debatten, vilket delvis är deras syfte. Jag kan inte tänka mig att tvinga PR-byråernas kunder, till exempel privata företag eller föreningar, att offentliggöra sina affärsrelationer. Skulle kunden däremot vara en myndighet eller ett annat organ som omfattas av offentlighetsprincipen finns redan nu en omfattande rätt till insyn hos den kunden. 

Vad gäller PR-byråerna kan jag bara konstatera att de är privata företag. Att införa en skyldighet för privata företag att offentliggöra sina kundregister är uteslutet. 

Ett förbud mot astroturfing skulle kräva inskränkningar av yttrandefriheten på ett sätt som knappast vore godtagbart i ett demokratiskt samhälle. Möjligheten att fritt uttrycka åsikter är grundläggande i vårt demokratiska system, och jag kan heller inte se att ett generellt förbud mot astroturfing skulle lösa det problem som Hillevi Larsson beskriver. Däremot är det naturligtvis så att företrädare för PR-byråer inte får ägna sig åt något som är brottsligt, till exempel förtal, i sin verksamhet. Skulle sådana metoder förekomma ska de förstås beivras”.

I sammanhanget och med relevans för ämnet kan det också vara lämpligt att bekantgöra vad som anges i Tryckfrihetsförordningen 2 kap. 3 st. Om allmänna handlingars offentlighet:

Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är eller vilket syfte han har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut. Lag (1982:939).

Alla PR- och kommunikationsrådgivningsföretag och samhället i stort har mycket att vinna på att hantera de viktiga frågorna om öppenhet och transparens med integritet och eftertänksamhet. Inom branschföreningen för vi kontinuerligt en dialog om detta. Om Westander vill vara med och påverka branschens utveckling så välkomnar jag dem som medlemmar i föreningen.

Martin Petersson

Ordförande Precis

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt