"Mer relevanta annonser är svaret på adblock-utvecklingen"

2016-02-02 17:38  

DEBATT. "Faktum är att många adblock-leverantörer inte motsätter sig reklam i sig, utan endast påträngande, störande, reklam", skriver Andreas Wahlman på Criteo.

De senaste dagarna har Dagens Medias läsare kunnat ta del av Mediavisions nya studie som visar att fyra av tio svenskar använder adblockers, program som helt enkelt tar bort annonserna från exempelvis nyhetssajter som Aftonbladet.se och DN.se. Besökarna använder i allt större utsträckning adblockers på sina smartphone och plattor, inte bara deras datorer.

Detta är naturligtvis chockerande uppgifter för alla mediesajter, och alla andra typer av nätaktörer som är beroende av intäkter från reklam. I vissa fall, hotar adblocking deras hela existens.

Annonsering på nätet är en viktig beståndsdel för att hålla nätet gratis för alla att använda. Speciellt nyhetssidor är starkt beroende på intäkterna från annonseringen för att kunna erbjuda kvalitetsjournalistik som är gratis för användarna.

Så hur kommer denna utveckling potentiellt påverka oss alla som surfar på nätet? Enligt en uträkning IAB, Interactive Advertising Bureau, nyligen gjort visar att om Internets mest populära tjänster inte hade sina reklamintäkter skulle nätanvändare behöva betala cirka 500 kronor i månaden för att kompensera för de inkomster som krävs för att upprätthålla dessa webbplatser. Men det har visat sig vara svårt att få folk att betala överhuvudtaget för innehåll som de är vana vid att få gratis.

Så vad är svaret? Hur kan vi hålla både användaren och de företag som tillhandahåller gratis tjänster som journalistik på nätet glada?

Vi tror att annonsblockering är en del av en bredare branschprogression – att leverera icke-störande och relevanta annonser som genererar äkta engagemang med användarna och som driver försäljning. Vi tror verkligen att det bästa sättet att motverka adblocking-utvecklingen är att göra annonserna mer relevanta för användaren.

Och enligt en studie som vi nyligen gjorde med Novus, tycker en av fem svenskar att dagens annonser är bättre anpassade till dem jämfört med för ett år sedan. Det är jättebra. Men inte tillräckligt. Vi måste alla bli bättre.

Det gäller att hitta rätt balans mellan att leverera betydande värde för annonsörerna – och därmed i slutändan slutanvändarna – bortom displayannonsering genom en omfattande reklamplattform som överbryggar ekosystem, kanaler, plattformar och enheter.

Samtidigt är påträngande reklam en stor orsak till missnöje, särskilt ”interruptive ads”, alltså störande annonser som pre-roll-videoannonser eller pop ups; dessa avråder vi ifrån.

Faktum är att många adblock-leverantörer inte motsätter sig reklam i sig, utan endast påträngande, störande, reklam. Vi tror därför att personliga icke-störande annonser i själva verket är en stor del av svaret på adblock-utvecklingen, och vi förväntar oss att hela branschen kommer att röra sig i den riktningen.

För att referera till Novus-studie igen, det visade sig att 3 av 4 svenskar klickar på annonser. Det är när annonsen är intressant för användaren, när det är relevant för personen i fråga.

Vi tror att vi alla i branschen tillsammans kan göra annonserna på nätet mer relevanta för användaren, vilket kommer skapa en bättre användarupplevelse och att därmed behålla och utöka de nödvändiga intäktsströmmar för alla mediesajter och andra nätaktörer vars gratisinnehåll vi tar för givet idag.

Andreas Wahlman,

Commercial Director Nordics, Criteo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt