"Märkligt att samarbeta med Uber"

2016-03-24 14:32  
Claudio Skubla, förbundsdirektör Taxiförbundet. Foto: Taxiförbundet.

DEBATT. Att samarbeta med Uber är inte hållbar marknadsföring, anser Taxiförbundets direktör Claudio Skubla.

Alla företag måste idag förhålla sig till frågor som rör hållbarhet. Från att ursprungligen främst ha inbegripit miljöfrågor är hållbarhet idag ett betydligt bredare begrepp som omfattar sociala frågor, leverantörskedjor och även i vilken utsträckning ett företag tar sitt samhällsansvar genom att betala rätt skatter. Inget företag som vill bygga ett långsiktigt förtroende kan längre nöja sig med att betala en summa till välgörenhet och sedan fortsätta med en i övrigt skadlig affär. Dagens kunder kräver mer.

Vi kan därför tycka att det är märkligt att företag som säger sig vara intresserade av hållbarhetsfrågor, som bland annat Mat.se, Avanza, och nu senast Ford väljer att inleda marknadsföringssamarbeten med Uber.

Affärsidén för Ubers billigaste tjänst UberPOP går nämligen ut på att undvika att betala skatt och lägga prisnivån därefter. Uber betalar inte in källskatt, arbetsgivaravgift eller moms, utan överlåter det ansvaret på enskilda förare som ofta är omedvetna om detta ansvar. Trots att Uber rimligen registrerar data om körtider och körsträckor för varje förare undanhåller man också denna information för Skatteverket.

På hemsidan marknadsförs dessutom UberPOP mot chaufförer som ett sätt att tjäna pengar - Detta trots att Ubers regionchef i en intervju med SR sagt att det är omöjligt att göra just detta om man följer alla regler.

Detta agerande har redan lett till att många UberPOP-förare har blivit dömda i tingsrätt och att fler kommer att åtalas, medan Uber hålls skadelöst. Dessutom riskerar en stor del av de som kör för UberPOP i dag att dra på sig stora skatteskulder. Att Uber undviker skatt skadar dessutom det offentliga. Om vi ska ha råd med kommande demografiska utmaningar, som till exempel en åldrande befolkning, måste alla bidra. Och vi tror att amerikanska multinationella företag värderade till ungefär 60 miljarder dollar har råd att göra det.

Vi hoppas att en hel del av de marknadsföringssamarbeten som har skett med Uber beror på okunskap om hur företaget agerar. Från ett varumärkesperspektiv går det inte att isolera UberPOP från Uber som helhet. UberPOP är en del av Ubers erbjudande och Uber har ett ansvar för hur tjänsten bedrivs och vad den får för konsekvenser. Låt inte modeord från Silicon Valley lura er. Ni är bättre än så.

 

Claudio Skubla
Förbundsdirektör
Svenska Taxiförbundet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>