”Linjär-tv behöver satsa på data från användarna”

2016-02-16 12:58  

DEBATT. Vinnaren på tv-marknaden är den aktör med mest data om tittarna, skriver frilansaren Arvid Westfelt.

Just nu pågår ett maktskifte i tv-branschen där vinnaren blir den aktör med mest data om tittarna och bäst förmåga att använda datan kreativt. Det gör att det blir svårt att bedöma värdet av till exempel MTG:s deal med Spotify om att leverera innehåll till deras nya videotjänst Spotify Shows. Idag vinner förstås båda då MTG når fler tittare och Spotify Shows får intressant innehåll till sina användare. Men på sikt är det kanske Spotify som blir den stora vinnaren om bara de får tillgång till detaljerad användardata - eftersom det är där mycket av det framtida värdet ligger.

Online-tjänster som Netflix, Youtube och Spotify generar enorma mängder så kallad Big Data på ett helt annat sätt än linjär tv. Det handlar om information om verkliga val från enskilda individer, vilket skapar nya möjligheter att experimentera, utveckla och prissätta innehåll.

Ett exempel är tv-serien "House of Cards". Där kunde Netflix beställa två säsonger direkt baserat på användardata, till skillnad från andra kanaler som först behövde en pilot för att våga satsa vilket fick skaparna att välja Netflix. Detta illustrerar en accelererande effekt av datan, där aktörer med bättre data kan buda över andra aktörer för innehåll och talang, för att sedan generera ny data vilket gör att de kan buda över även nästa gång. Det här ger också möjlighet att i större utsträckning undvika felsatsningar på innehåll som är överhajpat och överprissatt.

Vanliga argument för linjär tv är de starka varumärkena, möjligheten till lokal anpassning av innehåll och att många faktiskt gillar tablåtittande där de slipper välja själva hela tiden.

Men även starka varumärken som de stora kanalernas måste byggas kontinuerligt. Håller inte innehållet måttet urholkas varumärkesvärdet snabbt.

Och inget hindrar internationella aktörer till lokal anpassning. Allt som behövs är att datan visar på en intressant kundsegment, och där är skandinaviskt innehåll redan intressant både inom respektive land men också för en internationell marknad. Ett exempel på det är den svensk-danska kriminalserien "Bron". 

Redan idag finns dessutom fröet till framtidens tablåläggande i till exempel Spotify Radio. Där behöver användaren själv inte välja låtar utan bara kanalen, som med tiden kan bli allt mer anpassad efter användarens smak. Om samma sak görs med rörligt innehåll och kanalerna byggs som egna varumärken har vi en tablålagd tv-kanal för de tittare som vill ha det så.

SVT intar en särställning i svensk tv, då de har ett icke-kommersiellt uppdrag och alltid kommer kunna knyta till sig intressant innehåll och talanger. 

Vill övriga aktörer bli vinnare i framtiden krävs stora satsningar på att få data från tittarna, att bygga förmågan att använda den kreativt och framåtblickande för att skapa starkt innehåll – eller både och.

Vem som tjänar mest på dealen mellan MTG och Spotify? Det beror till stor del på hur datan från Spotify Shows används framöver. Klart är i alla fall att tittarna kommer få allt svårare att slita sig från skärmarna i takt med att innehållet blir mer fängslande.

Arvid Westfelt

Frilansande redaktör och inslagsproducent med en bakgrund som civilekonom och kommunikationskonsult

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>