"Låt oss gräva ner Kissie-ekonomin"

2011-03-04 06:10  

Annonsörerna borde sluta köpa banners på skandalsajter - och istället satsa på seriösa annonsmiljöer. Det skriver cafe.ses Viktor Barth-Kron.

Bloggaren ”Kissie” var rejält på tapeten härom veckan. Nyheter24 publicerade en video där hon förekom i ett nazistiskt sammanhang, varefter ”Kissie” krishanterade genom att ringa upp och hota en reporter med våld från hennes högerextrema vänner. Visst rabalder följde, av förklarliga skäl.

Dagens Media publicerade strax därefter (23/2) en artikel om att annonsörerna nu flydde från ”Kissies” blogg, där man intervjuade ett antal företrädare för välkända varumärken. Det bestående intrycket av artikeln var dock att få om någon av de annonsörsrepresentanter som tillfrågades om reaktioner hade skuggan av en aning om att deras varumärken figurerade väl synligt på den aktuella sajten.

Vilket förstås är positivt på så sätt att de inte aktivt valt att placera sina varumärken på en sajt där förtal, utseendemobbing, plastikhets och homofobi utgör bärande pelare, och där en mycket stor andel av läsarna kan misstänkas vara fientligt inställda redan från början. Men bedrövande på så många andra vis.

Det är svårt att föreställa sig samma scenario i en tryckt tidning, av den enkla anledningen att det aldrig skulle hända.

Självklart ligger det yttersta ansvaret för var pengarna hamnar hos annonsören själv. Men också hos byråer, rådgivare och nätverk som hämningslöst kastar ut mindre vetande kunders pengar där de kan få flest exponeringar till lägst pris, utan tanke på miljö, effekt eller målgrupp.

Vi i eget tycke seriösa nätpublicister bär också vår del av ansvaret för att marknaden hamnat så snett.

Tyvärr är det stort. Alldeles för många tunga aktörer har uppgivet konstaterat att ”det är så det är på nätet”, och satsat på urvattnade lågbudgetprodukter där man blint jagat efter flesta möjliga sidvisningar till lägsta möjliga insats.

Det är inte bara tråkigt, utan också på sikt affärsmässigt självmord. Ett chicken race mot avgrunden, och skälet är enkelt:

Antalet tillgängliga exponeringar på internet ökar varje dag – och självklart sjunker då också värdet på varje ospecificerad exponering i motsvarande takt.

Hur urvattnade produkter vi än skulle lyckas skapa kommer det alltid finnas någon som kan vaska fram fler sidvisningar billigare. De kan heta Facebook, Demand Media eller Kissie – i slut-änden förlorar vi i vilket fall.

Lyckligtvis är jag övertygad om att det inte alls måste vara så på internet. Seriösa publicister och annonsörer delar nämligen i grunden samma mål: att nå ut till en målgrupp med en attraktiv produkt.

Den öppna webben må vara körd som affärskanal enligt den gamla sidvisningsmodellen, men som kommunikativt medium är den oöverträffad. Tillsammans kan vi göra betydligt mycket mer än vi gjort hittills – och nå betydligt mycket bättre resultat på vägen.

Bättre affärer kräver bättre produkter och bättre annonsmiljöer. Där måste vi börja, och många av oss kämpar redan med det dagligen. Det går framåt, sakta men säkert, och det måste fortsätta. Det vore en historisk blunder om publicister gav upp den öppna webben och radade upp sig för att räddas av Gud och Ipad på den yttersta dagen.

Möjligen är jag naiv, men jag hoppas att ”nazihoten” blir en vändning för branschen. För oavsett vilken sida vi kommer från så kan vi nog vara överens om att framtidens nätaffär knappast är en blinkande banner på Kissies.se.

Viktor Barth-Kron

Viktor Barth-Kron är webbansvarig på magasinet Café och driver  medie- och politikbloggen The Viktor Report. Han var tidigare chefredaktör för tidningen Stureplan.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>