"Kommunikationschefens position ser bättre ut än någonsin"

2016-10-19 07:00  
"Kommunikationschefens framtid bättre ut än någonsin, men det krävs bredare kompetens och en bättre självbild för att våga ta steget in i bolagens finrum", skriver Mikael Zillén, Seniorkonsult och Digital Strateg på Boxx Communications.

REPLIK. Nya marknadsförutsättningarna kommer att skapa stora möjligheter för kommunikatörer som förstår ekonomi, företagande och marknadens drivkrafter, skriver Mikael Zillén på Box Communications som svar på Carsten Carlssons debattinlägg.

Läser Carsten Carlsson debattinlägg igår den 18 oktober i Dagens Media om att "kommunikationschefens position är hotad". Jag kan till viss del hålla med om flera av de argument Carlsson lyfter fram och instämmer helt i hans beskrivning av att många kommunikationschefer, och ibland kommunikationsdirektörer, alldeles för ofta "har en tendens att detaljerat fördjupa sig i powerpointpresentationer, pressreleaser, Facebook-uppdateringar, fästen för namnskyltar". Och om det är denna position som är hotad kanske det är lika bra.

Nu ska man naturligtvis inte generalisera, men jag tror att näringslivets toppar av många olika anledningar för länge sedan tappade intresse av att lyssna till de som förstår kommunikation, om de någonsin gjorde det. Detta är ganska tydligt oavsett man tittar på stora bolag som varit med länge eller på startups. Man har helt enkelt svårt att se värdet i ett strategiskt kommunikationsarbete då det är så många andra funktioner som anses viktigare och mer värdefulla. 

Och det är i värdet relevansen kommer. I den ständigt ökande digitalisering som världen befinner sig i kommer kommunikation, oavsett man vill det eller inte, att bli ett alltmer strategisk verktyg. När information flödar fritt och när det bolaget står för, säger och förmedlar genom sin kommunikation kan bygga och rasera varumärken i en snabbare takt än vi någonsin sett tidigare kommer kommunikationsarbetet att värderas på ett helt nytt sätt. Och som sagt i företagsvärlden är det de ekonomiska värdena, eller åtminstone perceptionen av ekonomiska värdena, som skapar relevans.

Kommunikation har dessvärre ytterligare ett hinder som står i vägen för att snabbt nå den strategiska nivå där den hör hemma. Det faktum att eftersom alla människor kommunicerar är det många som tror att de också förstår sig på disciplinen kommunikation, inga specialister behövs därmed. En vd, ekonomichef eller bolagsjurist sitter på kunskaper som de andra saknar, vilket skapar en särställning. Det gör naturligtvis kommunikationschefen också men det är inte säkert att alla förstår det, och om man inte värdesätter kunskapen tenderar man att hamna utanför beslutsprocesser.

Att all kommunikation konvergerar i den digitala världen kräver naturligtvis att kommunikatörer för att nå den strategiska toppen måste besitta en bredare kompetens för att för att få vara med. Men i takt med att större värden är på spel kommer kommunikation som strategisk insatsvara att bli viktigare. Denna insikt kommer inte att ske över natt, se bara på de bristande digitala kunskaperna som återfinns i svenska styrelser, men nya marknadsförutsättningarna kommer att skapa stora möjligheter för kommunikatörer som förstår ekonomi, företagande och marknadens drivkrafter.

Tidigare har ledarrollen i svenskt näringsliv ofta pendlat mellan ekonomer eller ingenjörer, men för bolag som vill nå framgång framöver kommer den typen av uppdelning inte att fungera utan samarbete mellan fler kompetenser kommer att krävas och där har kommunikationschefen en viktig roll att fylla.

Med andra ord ser kommunikationschefens framtid bättre ut än någonsin, men det krävs bredare kompetens och en bättre självbild för att våga ta steget in i bolagens finrum.

Mikael Zillén, Seniorkonsult & Digital Specialist på Box Communications

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt