"Kommunikation som ger ringar på vattnet"

2016-01-15 14:25 Ylva Larsson  

DEBATT. Alla former av kommunikation idag fungerar bäst när man skapar värden som i sin tur genererar uppmärksamhet, inte tvärtom, skriver Trygg-Hansas kommunikationschef Johan Eriksson.

Värdeskapande kommunikation har under det gångna året etablerat sig och blivit ett fundament inom såväl reklam som PR. Genom värdeskapande kommunikation kan vi som företag ta ett ökat samhällsansvar, försöka bidra till att göra världen bättre och samtidigt skapa hållbar lönsamhet. Vi är fler och fler företag som får en bättre förståelse för detta och vi inser även vad detta ger oss som företag. Dessutom förväntar sig framtidens generation att företag tar ansvar för en bättre värld.

2015 var året då stora delar av kommunikationsindustrin skiftade fokus och relevanta samhällsfrågor fick ta större plats. Jämställdhet och allas lika värde är exempel på frågor som fick mycket uppmärksamhet, vilket vi bland annat såg i Cannes där kampanjer som ”Like a Girl” och ”Touch the Pickle” belönades.

Att skapa uppmärksamhet kunde för oss tidigare vara ett mål i sig och därmed utgöra grunden i det kreativa uppdraget till våra partners. Det var en modell som byggde på en värld med traditionell media. Vi vet nu att den världen har förändrats och jag har själv ändrat synen på kommunikation de senaste åren.

Inför 2016 tror jag på en fortsatt utveckling. Samhällen förändras genom bland annat ökade migrationsströmmar, ett än mer globaliserat näringsliv och nya tekniska innovationer. Demokratiska rättigheter får sig en törn, klimatförändringar tilltar och fattigdom består i regioner där ekonomiskt välstånd ökar. Dessa förändringar, tillsammans med många andra, påverkar både vår samtid och framtid.

För oss som företag blir det än viktigare att följa vilka ämnen som engagerar människor och som prioriteras på politisk nivå för att vi ska kunna göra skillnad och vara relevanta. Att hitta samarbeten och utveckla hållbara strategier, som bygger unika värden samtidigt som det stärker vår egen verksamhet, blir avgörande. Detta blir också viktigt för att kunna attrahera framtidens generationer. En undersökning från Londonbaserade Salt Communications (2015) visar bland annat att 3 av 4 i generation Z, den närmaste framtidens medarbetare och kunder, förväntar sig att företag tar ansvar för att skapa en bättre värld.

I linje med detta tror jag att alla former av kommunikation idag fungerar bäst när man skapar värden som i sin tur genererar uppmärksamhet, inte tvärtom. En kreativ idé bör ha ett eget värde bortom produkten, servicen eller meddelandet som marknadsförs. Värden är något som löser ett problem, som gör gott för samhället, utlöser positiv förändring eller som skapar allmän nytta. Fler och fler företag agerar nu utifrån detta.

Värden väcker dessutom känslor och berör, och skapar därmed engagemang på flera plan. Hos oss ser jag det tydligt i sociala medier, hos konsumenter, opinionsbildare, medarbetare och i traditionell media. Medias engagemang är, och kommer troligen alltid att vara, en universell bekräftelse på en idés relevans. Inte bara för oss utan för hela kommunikationsindustrin, både inom reklam och PR.

Vi på Trygg-Hansa har i vår externkommunikation gått från att göra små insatser i flera ämnen till att fördjupa oss inom några områden där vi kan bidra och försöka göra skillnad, bland annat vattensäkerhet. Vi har förmånen att ha livbojen som varumärkessymbol, och vattensäkerhet som fokusområde kommer därför naturligt för oss. Under 2014 drunknade fler personer i Sverige än på ett decennium. De flesta som drunknade var män, och de flesta hade druckit alkohol. När vi gjorde minidokumentären ”Don’t Drink and Dive” , tillsammans med Stockholms Konstim Herr, var därför det primära målet att försöka rädda liv genom att fånga de ofta övermodiga männens uppmärksamhet och få dem att vänta med det där doppet tills de är nyktra.

Målet var även att skapa engagemang i den starkt kulturellt betingade frågan om alkohol och bad, och göra Don’t Drink and Dive till ett samtalsämne som kunde diskuteras brett under midsommarhelgen och resten av sommaren.

Och vi är inte ensamma. Ett enskilt företags agerande påverkar människors syn på hela branscher och vi är även glada över våra branschkollegors arbete. Under 2014 lanserade till exempel If kampanjen ”Watch Your Back” och vävde ihop trafiksäkerhet och mode på ett snyggt sätt, något de fortsatte med under 2015. Även Volvo tar ett grepp om ämnet i ”Life Paint” som handlar om att rädda cyklisters liv i trafiken.  

Företag kan göra nytta och spela en avgörande roll i samhällsutvecklingen och kommande generationer förväntar sig detta. Vi är många som har förstått att det här är framtidens kommunikation och inför 2016 vill jag uppmana fler företag att fortsätta våga sträva efter att göra världen bättre. Även små insatser kan ge ringar på vattnet.

Johan Eriksson

kommunikationschef på Trygg-Hansa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>