Johan Ydring: ”Dumt och meningslöst att ställa det digitala mot det traditionella”

2016-02-18 17:07  
Johan Ydring, mediechef på TUI Nordic/Fritidsresor. | fotograf: Janne Næss

Johan Ydring, mediechef på TUI Nordic/Fritidsresor, ger sig in i byråbråket. "Snälla, sluta utmåla oss kunder som fromma lamm som lydigt står och väntar medan de glupska byrå-vargarna tuggar i sig våra feta plånböcker", skriver han.

Hej allihopa på Milestone, MEC och Keybroker (eller någon annan byrå).

Jag har en idé. Vore det inte intressantare att diskutera hur de gemensamma utmaningarna ska tacklas istället för att tävla om vem som kan hitta det mest nedlåtande sättet att smutskasta varandra på? Det har vi sett att ni kan nu.

Här är ett par frågor som jag funderar över:

  • Hur ska vi följa kunden över olika plattformar?
  • På vilket sätt påverkar mobilen köpbeslutet och varumärkesvärden?
  • Blir en digital kampanj bättre om vi samtidigt gör något i print?

Alltså hur ska vi se på vi på den totala effekten av hela det mediala ekosystemet?

För det är ju faktiskt inte digitalt mot analogt, online mot offline, gammelmedia mot nymedia. Det är med.

Men nu till det jag egentligen vill säga. Som representant för en av de som enligt Collin/Mahlstein/Holmén blir upplurade på läktaren av antingen den ena eller den andra parten skulle jag vilja framhålla en annan sak. Vikten av att vara en bra kund.

För att nå den effekt vi alla vill ha så måste styrningen och målsättningen naturligtvis göras på kundsidan. Sen är det byråns uppgift att med hjälp av verktyg, klokskap och insikter leda oss rätt.

Det är även vår uppgift att se till att vi får valuta för pengarna. Om jag som kund hos dessa byråer inte känner att jag har får det är det helt upp till mig att lösa mina utmaningar på ett annat sätt.

Vilken typ av byrå jag jobbar med är även det underordnat målet och som vår värld ser ut idag så är det till och med så att det förmodligen inte räcker med en byrå.

Och visst kan vi med hyggligt stor träffsäkerhet visa på effekterna av en enskild digital kanals påverkan på till exempel försäljning. Men att säga att det är lätt att kartlägga helheten är helt enkelt inte sant. Då måste vi ta till olika typer av metoder, där ekonometrisk modellering kan vara en.

Det finns dessutom många leverantörer av detta (eller liknande modeller) och om du som beställare av denna tjänst känner dig osäker på om du får rättvisa resultat, till exempel därför att företaget som levererar är knutet till samma nätverk som din mediebyrå, så skulle jag föreslå att du väljer en annan leverantör.

Det intressanta är, precis som Stefan Mahlstein påpekar, effekten. Men effekten kommer inte av att göra rätt på ett ställe, den kommer av att göra åtminstone hyggligt rätt överallt.

Därför är att ställa det ”digitala” mot det ”traditionella” både dumt och meningslöst.

Sist men inte minst; snälla, sluta utmåla oss kunder som fromma lamm som lydigt står och väntar medan de glupska byrå-vargarna tuggar i sig våra feta plånböcker. Jag tycker att vi förtjänar lite mer cred än så.

Johan Ydring

Head of Media & Analysis

TUI Nordic / Fritidsresor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>