Jag vill inte titta på dina jävla barn på Guldägget - heller

2008-03-31 14:46 Nome Norman  

Syftet med den ständigt hånade reklamtävlingen Guldägget är bland annat att "näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation".

Men när företrädare för pr-branschen uppmärksammar att tävlingen medvetet väljer bort mätbar effekt som bedömningskriterium bemöter projektledaren Digge Zetterberg kritiken med att "Vi diskuterade om andra faktorer än kreativitet skulle räknas in, men då det inte gör det i de andra kategorierna, så valde vi att låta bli". Enligt tidningen Resumé.

Så då undrar jag vad dessa stackars företrädare för näringslivet ska uppleva i form av avgörande betydelse? Min erfarenhet är att näringslivet tenderar att mäta betydelse i direkta intäkter eller andra mätbara positiva effekter.

Att se det löjliga i att en stor mängd människor i randiga tröjor, svåra frisyrer och konstiga glasögon delar ut priser till sig själva på helt godtyckliga grunder är inget jag är först med precis. Herregud, jag fick nog 1990 redan, när jag vinglade hem från min sista guldäggsfest. Och jag är bara en i raden att kritisera företeelsen, ingen kreativitet här från min sida alltså.

Men jag tycker det kan vara reklamare förlåtet att vilja ses en gång om året, kindpussas framåtlutade över magarna, dela ut lite priser, supa sig till apansikten och stöta på varandras killar och tjejer. Det är vi väl värda.

Men sluta, snälla Guldägget, att hänvisa till svepande formuleringar om att belönad reklam fungerar. Eller för att citera tidigare nämnda projektledare igen "Det finns ingen motsägelse mellan kreativitet och effekt". Ingen motsägelse? Utom möjligen att effekt ska kunna mätas medan kreativitet inte ens kan definieras, om jag får säga emot.

Erkänn att ni kidnappat begreppet kreativitet för att kunna vältra er i godtycklighet. Jag är inte intresserad av en sådan tävling.

I år kommer spektaklet att gå av stapeln på Konsterhuset enligt sedvanlig formula, det är för sent att förbättra upplägget. Men till nästa och följande år; kan vi inte ta med bilder på våra barn istället och köra upp dem på projektorer. Sedan kan en jävligt proffsig jury dela ut priser i klasserna "sötaste", "bäst klädda", "grymmaste frissa" och "roligaste". Nästa år kanske man kan ha klassen "mest interaktiva". Så kan vi klappa lite för att snabbt fokusera på den enda anledning vi är där. Att sänka litervis med champagne och tycka att fel unge vann.

Nome Anders Norman är varumärkesstateg på Remotion Design (och grundare).

Guldäggets egen programförklaring.
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa reklam och föra svensk reklam framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Reklamskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.

Nome Norman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt