IUM:s Nilo Kaboteh: "Låt kompetens och resultat tala för sig själva"

2016-02-15 14:47  
Nilo Kaboteh, programmatisk specialist på IUM.

DEBATT. IUM:s Nilo Kaboteh ryter ifrån kring Keybrokers och MEC:s "tuppfäktning".

Många kunder föredrar att samla sina medieköp under ett och samma tak för att få en enhetlig bild av hur medier sammanstrålar och skapar synergieffekter. Man ser stora fördelar med den effektivitet som skapas, istället för att sprida ut medieköp på olika specialistbyråer.

Dock finns det per se ingen konflikt mellan mediebyråer och nischade byråer som enbart jobbar digitalt. I slutändan handlar det om vilka kompetenser man lyckats förena inom sin verksamhet, alternativt hur väl byråer som samverkar runt en och samma kund kan fläta ihop sina kompetenser och skapa samförstånd kring kundens verksamhet och utmaningar. Självklart kan olika byråer ha kommit olika långt i sin digitala resa, men en sak som är säker är att man inte "blir digital" bara för att man kallar sig det.

Att "vara digital" har inget egenvärde i sig om man inte har en holistisk uppfattning om de touchpoints som utgör konsumentens beslutsresa från kännedom till slutligt köp (samt återkommande köp). Det är dessutom numera tjugohundratal och AIDA är -så- förra sekelskiftet. Förförståelsen för hur olika kanaler samverkar och interagerar icke-linjärt är av största vikt för att få maximal effekt av sina medieinvesteringar. Därför blir det problematiskt om man uttalar sig om digitalt men helt har missat hur olika medier attribuerar varandra och hur slutkonsumenters mediedagar kan variera beroende på produkt och målgrupp.

Att annonser kan hamna på en hemsida utan anknytning till annonsen i sig, må kanske vid en första anblick verka svårbegripligt, särskilt om man är oerfaren eller enbart haft en blygsam digital närvaro på marknaden. Men i själva verket är det ganska logiskt utifrån ett programmatiskt förfarande där man betalar för att nå en målgrupp. Här arbetar man alltså för att bearbeta kundens köpresa oavsett i vilken miljö konsumenten för tillfället befinner sig. Man investerar för att nå en specifik användare och är alltså inte intresserad av siteaffinitet.

Därför blir jag orolig att det snarare är Keybroker som utgår från ett printtänk i form av ett fastklamrande vid affinitet. Således missar man att till exempel en kattmatskonsument i sitt dagliga surfande även kan ha varit aktiv på ett spelforum om counterstrike. Det ena utesluter alltså inte det andra och här försöker vi snarare buda på ett målgruppsbeteende som vi vet är relevant för kampanjändamålet.

Att stirra sig blind på CTR som ett enskilt mått på hur lyckad en kampanj är blir således som att försöka sälja smör genom att odla morötter. Fråga dig istället vad som är målet med kundens kampanj, är målet att driva konverteringar blir det irrelevant att titta på CTR som ett slutligt KPI. För vad spelar det för roll att öka CTR om kampanjen fortsatt inte konverterar?

Mitt tips är att du som kund drar öronen åt dig när ett bolag utmålar möjligheten att kunna mäta digital annonsering som en nyhet. Att som byrå kunna få ut statistik på visningar, klick och avslut är i sig ingen bedrift om du inte vet hur du ska kunna tolka siffrorna och tillgodogöra dem i din optimering.

Slutligen, jag tvekar inte på att det finns både mediebyråer och digitalbyråer med olika nivå i digital spjutspets. Men låt oss nu istället en gång för alla gå bortom stora ord, tuppfäktning och säljiga floskler och låta kompetens och resultat tala för sig själva.

Nilo Kaboteh

Programmatisk specialist och campaign manager, IUM

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>