Fredrik Sellgren: "Därför är Twitter viktigt"

2016-03-23 16:03  
Fredrik Sellgren svarar Damon Razazi, som gick hårt åt Twitter i Digitala Medie-podden.

REPLIK. Fredrik Sellgren, grundare av Twitters nordiska säljbolag Sellbranch, slår tillbaka efter podden som påståd att ”text-tv är en viktigare informationskälla än Twitter”.

Som representant för en av Sveriges största kommunikationsplattformar är jag förvånad över inriktningen på den debatt som just nu pågår, om vilken roll Twitter bör ha för annonsörer.

Som kommunikationsplattform har Twitter aldrig varit viktigare för svenska företag och opinionsbildare än den är idag. Plattformen sträcker sig långt utanför politik och journalistik och når idag en mycket bred målgrupp. Störst tillväxt ser vi i användare 16-24 år och innehåll från Twitter syndikeras i större och större utsträckning utanför Twitter.

Att inte ha närvaro och lära sig denna plattform är för de flesta företag en stor konkurrensnackdel och lämnar plattformen öppen för konkurrenter. 

Den annonsör som utvärderar Twitter utifrån antal unika besökare och jämför det med närvaro i andra större räckviddsmedier, har inte förstått vilken roll Twitter har för konsument och varumärke. Varje dag är det hundratusentals konversationer om musik, sport, mat, träning eller andra ämnen som engagerar oss i vardagen. Att som annonsör i realtid kunna vara en del av dessa konversationer där de kan påverka, inspirera och engagera tusentals svenskar är unikt för Twitter.  

När det är större evenemang och tv-händelser bänkars sig svenskarna framför tv:n och Twitter exploderar av konversationer. Av de som har en "second screen" med sig framför tv:n loggar många in på Twitter för att ta del av andras upplevelser. Det är vad som sägs på Twitter som får konsumenternas uppmärksamhet i reklampauser. Till exempel skickades 70 000 Tweets på två timmar med #mellfest under svenska finalen i melodifestivalen. Många kändisar och starka Twitterprofiler var delaktiga i konversationerna. Men var är varumärkena? En unik chans att beröra och engagera sin målgrupp, men få tog den chansen.  

Konsumenters följarbeteende och vilka # som används är viktiga för annonsörers målgruppsstyrning och anpassning av kommunikation. Få vet att denna beteendedata även kan användas utanför Twitter via Twitter Audience Plattform (TAP). TAP når nära tre miljoner svenskar direkt i deras telefoner. Men det är inte räckvidden som är relevant. Det är antalet relevanta konversationer som annonsören vill vara en del av som avgör hur mycket resurser som bör allokeras till Twitter. 

En vanlig uppfattning är att Twitter är resurskrävande och kräver tweets två till tre gånger om dagen och mycket innehåll. Men de flesta större företag har redan idag helt fantastiskt rörligt material som passar perfekt att använda för att inspirera konsumenter i Twitterflödet. Detta material tar inte många minuter att ladda upp i plattformen. 

Twitter är inte rätt för alla konsumenter, och inte rätt för alla företag. Men för de flesta större företag är Twitter en plattform som man måste behärska och på riktigt förstå för att avgöra vilken roll det ska ha. Twitter berör miljontals svenskar varje vecka och är en för stor plattform för att inte testa och lära sig mer om. Varje dag pågår tusentals konversationer som jag tror att ditt företag vill vara en del av. 

Ser fram emot en debatt om vilken roll Twitter bör ha (eller inte ha) för svenska företag. 

Fredrik Sellgren, grundare Sellbranch Ad sales partner Twitter Norden.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>