Fredrik Holmén: "Mediebyråer är i grunden printbyråer"

2016-02-12 11:22  
Fredrik Holmén, vd på Keybroker.

DEBATT. Keybrokers vd Fredrik Holmén ställer sig frågande till att en mediebyrå som bygger sin verksamhet på print utger sig för att vara digitala experter.

26 procent av köparna av kommunikationstjänster anser att den byrå de anlitar behöver öka sin digitala kompetens enligt en undersökning gjord av Regi. Vi som arbetar på en digital byrå är inte förvånade. Vi har flera kunder som tidigare lagt stora pengar på ineffektiva kampanjer via nätet. Några har anlitat stora ansedda mediebyråer med digitala avdelningar och fått resultat som vi anser oacceptabla. 

En kund, en stor och välkänd organisation, kom till oss från en mediebyrå med gott anseende även i digitala kretsar. Trots det var den kampanj de visade oss så gammeldags att vi knappt kunde tro våra ögon. Det handlade om upphandlade display-annonser och annonser på hemsidor tillhörande nischpress utan klar anknytning till annonserna. Det var för oss tydligt att den som gjort kampanjen haft ett tydligt print-tänk. För honom eller henne handlade det bara om att fånga in kunder genom att visa annonser för så många som möjligt. En av kanalerna hade en Click-through-rate på 0,04 procent. Det innebär att av 1000 visningar klickade fyra sig vidare till organisationens hemsida. Det är för oss en oacceptabelt låg nivå.  

Keybroker tog över kontot och agerade som en digital byrå ska göra. Trots att vår budget var knappt hälften av den ansedda mediebyråns fick vi bättre resultat.

Det är en märklig ordning att byråer som i grunden bygger sin verksamhet på print utan tvekan och genom någon enstaka rekrytering plötsligt utger sig för att vara experter på digital affär. Vi på Keybroker kommer aldrig att åta oss ett renodlat printuppdrag.

Att driva affär på internet kan vara så mycket mer än att trycka ut reklam i banners och RTB-annonser. Det handlar om att göra det enklare för människor att hitta våra klienters varor och tjänster på internet. Samtidigt gör vi internet mer skräddarsytt för användarna och därmed blir surfupplevelsen trevligare och mer ändamålsenlig.  

De flesta mediebyråer är i grunden ”print-byråer”. En printbyrå med en digitalavdelning är fortfarande en printbyrå. Mitt första tips till en kund som vill driva affär digitalt är att vända sig till en specialiserad och genuin digitalbyrå. Det behöver inte vara Keybroker, vi har även konkurrenter som är väldigt duktiga.

Mitt andra råd är att du som kund bör dra öronen åt dig när din byrå pratar räckvidd. Räckvidd gör inte skillnad på bra eller dålig annonsering, på nätet är det bara ett volymmått.

Mitt tredje råd är  att springa så långt och fort du kan om din byrå vill ta betalt genom påslag. All annonsering på internet går att mäta. Vi kan mäta hur många som ser din annons, vi kan mäta hur många som klickar på den. Vi kan till och med mäta hur många som sedan genomför ett köp. Det finns ingen anledning att betala för stora volymer med liten effektivitet.

Annonsering via internet är den reklammarknad som växer snabbast i en annars fritt fallande sektor. Det gör att många lycksökare söker sig till vår bransch samtidigt som många print-byråer försöker överleva genom att låtsas ha en digital kompetens de saknar.

Du som köper upp digital marknadsföring ska alltid ställa krav på att den ska vara både mätbar och mer effektiv än annan marknadsföring.

Fredrik Holmén

VD Keybroker

Läs också repliken från MEC:s vd Daniel Collin.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>