Daniel Collin svarar Fredrik Holmén: "Senast man läste om Keybroker var ni ju på väg att gå i konkurs"

2016-02-12 18:07  
"Dessvärre behöver du nog vara mer konkret för att få igång en debatt. Om det är det du är ute efter", skriver Daniel Collin till Keybrokers vd. Foto: Jonas Borg

REPLIK. Daniel Collin, vd på MEC, svarar Keybrokers vd Fredrik Holmén – som gick till angrepp på Sveriges mediebyråer.

Hej Fredrik, 

Ser att din annons hamnat under ”Debatt” Och då infinner ju sig naturligen frågan: Vad är det du vill debattera?

”Mitt första tips till en kund som vill driva affär digitalt är att vända sig till en specialiserad och genuin digitalbyrå.”

Det liknar mer en annonstext, eller hur? En debattartikel bör ju innehålla saker som är möjliga att debattera. Man driver olika så kallades teser; det vill säga påståenden, förslag eller uppmaningar.

Utöver din implicita tes: ”Keybroker är bäst, alla mediebyråer är sämst” har jag åtminstone hittat ett påstående: ”Det är en märklig ordning att byråer som i grunden bygger sin verksamhet på print utan tvekan och genom någon enstaka rekrytering plötsligt utger sig för att vara experter på digital affär.”

Dessvärre behöver du nog vara mer konkret för att få igång en debatt. Om det är det du är ute efter.

Jag vet inte om du följt med i ”köttdebatten” i veckan där Landsbygdsminister Sven Erik Bucht gick ut och sa att han inte såg några miljöproblem med att vi äter för mycket kött i Sverige. Och när han blev kraftigt ifrågasatt för det uttalandet försökte han förklara vad han menade. Vilket inte gjorde det bättre. 

Han borde tänkt efter före. Nu framstår han som en stollig typ som inte har en aning om vad han pratar om.

Jag förstår om du är ute efter positiv publicitet, senaste gången man kunde läsa om Keybroker var ni ju på väg att gå i konkurs, eller hur?

Och bygger ni verksamheten på lika lösa antaganden som dem i din ”artikel” är det fara värt att ni hamnar i samma situation igen.

Det gäller lika mycket att vara online med verkligheten, som online med tekniken.

/Daniel

Daniel Collin är vd på mediebyrån MEC

LÄS FREDRIK HOLMÉNS REPLIK PÅ REPLIKEN HÄR.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>