Daniel Collin: ”Inte ens jag har en aning om vilken blus min fru skulle älska”

2016-02-15 16:54  
Daniel Collin, vd på MEC, och Fredrik Holmén, vd på Keybroker, debatterar mediebyråernas digitala kompetens.

REPLIK. "Du verkar tro att marknadsföringsbranschen består av ett antal från varandra avskilda medieslag", skriver MEC:s vd Daniel Collin i ett svar till Keybrokers vd Fredrik Holmén.

Hej igen, för det första kan jag inte låta eventuella slarviga läsare tro att du ”följer Daniels uppmaning” när du pratar om din (Keybrokers?) affärsidé i annons nummer två: 

Det kan handla om att påminna en kund som lagt en platt-tv i sin digitala kundkorg om att hon faktiskt bör slutföra köpet så den hinner fram innan julafton, eller föreslå en ny blus som vi vet att de kommer att älska.

När inte ens jag har en aning om vilken blus min fru skulle ”älska” har jag svårt att tro att mekaniserade erbjudanden skulle vinna en självständig kvinnas gehör. Men detta är egentligen en annan fråga – om faran med den mekaniserade reklamen som sätter sig över individens förmåga att själv välja. Det som vi brukar kalla för ”storebrorsmentalitet”. 

Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor.

Samtidigt verkar du tro att marknadsförings-branschen består av ett antal från varandra avskilda medieslag. Du förstår, när det gäller kommunikation är tekniken inte ett ändamål i sig. Det är företagets behov som avgör vilken kanal – eller kombinationer av kanaler som når bästa möjliga verkan. Vi mediebyråer utgår från våra kunders övergripande affärsmål som vi översätter till kommunikationsmål – som sedan utgör grunden för vilka medieslag vi ska köpa. Och i vilken kombination.

Vi ser till både helheten och delarna. Och om du fortfarande är orolig för att vi inte är lika bra som du inom just det digitala området vill jag informera dig om att WPP, som äger bland annat MEC, Maxus, Mediacom och Mindshare är det företag i världen som investerar mest i ny teknik inom kommunikationsbranschen näst efter Google. Dentsu/Aegis, Publicis och OMG är också globala företag med muskler, helhetsmässigt kundtänk och erfarenhet.

Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor.

Daniel.

PS.

Ordet konkret betyder någonting som är lika påtagligt som enkelt att förstå. Och dit når man bäst genom exempel. Ange alltså vilka mediebyråer du menar i din första annons: ”många print-byråer försöker överleva genom att låtsas ha en digital kompetens de saknar.”

Först då kan det ju bli lite underhållande fart på diskussionerna :)

DS.

Daniel Collin är vd på mediebyrån MEC

LÄS FLER INLÄGG I DEBATTEN NEDAN:

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt