"Dags att branchen tar ett spelansvar"

2015-07-10 11:59  
Foto: Janne Næss

DEBATT. Spelbranschen investerar varje år miljarder i svensk media och reklam. Kommunikationsbranschen täljer guld. Sponsringsrådgivaren Magnus Berglund frågar sig: till vilket pris?

Sverige har aldrig varit närmare en omreglerad spelmarknad. I klartext innebär det att inom ett par år kommer civilminister Ardalan Shekarabi bestämt nya direktiv för vilka spelbolag som på laglig väg får bedriva spel och marknadsföring av spel i Sverige. Två saker kommer vara extra viktiga i utformningen av det nya licenssystemet: 1) den totala intäkten till staten och 2) samhällsansvaret ur ett folkhälsoperspektiv.

Och ingen har väl undgått att spelbolagen är en extremt viktig målgrupp för medier och reklamaktörer?

Sedan januari 2013 till och med första kvartalet i år har spelbolag investerat lite drygt en kvarts miljard per månad i svensk reklam. Totalt handlar det, enligt Lotteriinspektionen, om mer än 6,9 miljarder kronor. Av alla dessa miljarder kommer 68 procent av reklampengarna kommer från spelbolag som inte har tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige – företag som i stort sett kan göra vilken typ av reklam som helst.

Att vi är duktiga på reklam i Sverige tror jag de flesta läsare här känner till. Vi är duktiga på att utveckla effektiva annonsformat, bygga applikationer och formulera våra kunders budskap med ett säljande språk. Efter att de senaste åren publicerat drygt 700 artiklar om spelbranschen hos The Gambler Magazine kan jag flika in att vi också är väldigt duktiga på spel i Sverige. Många stora aktörer på spelmarknaden har svenska rötter och/eller svensk ledning.

Personligen har jag arbetat med ett par av spelbolagen på marknaden, men blivit allt mer obekväm med att marknadsföra segmentet i takt med att jag förstått baksidan allt mer. Att läsa om hur aktörer taktiskt väljer ut och ringer upp personer som försöker sluta spela gör ont i magen. Likadant hur spel på kredit kan accepteras. För att inte tala om alla snåriga villkor som kunden inte har skuggan av en chans att komma ur; bonusar, jackpotspel och omsättningskrav.

Visste du förresten det oftast bara går på ett par sekunder att sätta in pengar hos ett spelbolag, men att ta ut en vinst kan kräva något som kan likställas med en doktorsexamen.

Det rent tekniska och villkorsmässiga kommer vi i kommunikationsbranschen inte åt mer än att tydligt markera när vi tycker saker och ting är omoraliskt och fel. Marknadsföringen kan vi däremot lättare påverka. Och inte bara kan – vi ska.

Om jag var civilminister skulle jag som ett av många kriterier för att spelföretag ska få svensk spellicens kräva att spelbolagens byråer måste genomgå en utbildning i spelansvar och om spelberoende. Med andra ord införa ett utbildningskrav för byråerna, inskrivet i de nya villkoren för spellicenser.

Utbildningarna skulle vara certifierade av både Folkhälsomyndigheten och Lotteriinspektionen och själva genomförande inte mer än ett par timmar.

Att utbilda sin personal och sina arbetsgrupper i grundläggande spelansvar och om spelberoende kommer inte bara driva folkhälsofrågan i rätt riktning utan även rädda anställda/kollegor på ett personligt plan. Enligt Folkhälsomyndigheten är omkring 2 procent av den svenska befolkningen spelberoende eller har spelproblem och ytterligare 5 procent bedöms ha risk för att utveckla problem. I åldersspannet 16-24 år är siffran nästan den dubbla.

Och varför skulle reklambranschen vara ett undantag?

Tvärtom har jag själv sett personer som arbetat med spelreklam och själva fastnat på fel sida av sunt spelande – från att inte ha varit det minsta intresserade av spel innan spelkundens uppdrag påbörjades.

Min åsikt kommer alltid vara att det yttersta (spel)ansvaret alltid finns hos individen, men det betyder inte att vi i branschen inte har ett ansvar. Tvärtom så vill vi väl vara en bransch i framkant som tar ansvar för samhället? Många av de största spelaktörerna har (flera) svenska byråer, men insikten om vilka problem produkterna skapar är små eller saknas helt.

Och vill man som byrå inte vara Robin Hood kan jag också locka med argumentet att en utbildning i spelansvar och om spelberoende helt säkert är den bästa investering man kan göra nu inför om-/avregleringen. Vi vet inte mycket om hur de nya villkoren för marknaden kommer se ut, men att ansvarsaspekten blir central i licensutformningen är som tidigare nämnt något vi faktiskt kan vara helt säkra på.

För er byråer och rådgivare skulle därför kunskap om spelansvar och spelberoende vara en konkurrensfördel i jakten på uppdrag och andelar av spelbolagens enorma marknadsföringsbudgetar. Människor kommer alltid spela och spelreklam kommer alltid finnas.

Oddset på att civilministern läser hela vägen hit är förstås orimligt högt, men oavsett om utredarna lyssnar eller ej på min uppmaning om utbildningskrav så tar jag för givet att alla normalbegåvade människor som redan jobbar på reklam-, medie-, PR-, digital-, sponsrings- eller eventbyråer till något spelbolag förstår att ni redan har ett ansvar.

För att inte tala om alla våra branschorganisationer som verkligen bör ta tag i frågan – med eller utan Ardalan Shekarabis hjälp.

Det är dags att reklam- och mediebranschen tar ett spelansvar.

 

Magnus Berglund

Ägare och sponsringsrådgivare på Kinglet & Co

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt