"Bara okunniga annonsörer flyr Youtube"

2017-03-21 05:50  
Vigor Sörman är grundare av Youtube-nätverket Splay. Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

DEBATT. Vigor Sörman på Splay frågar sig varför flera annonsörer valt att överge Youtube.

Efter rapporterna om att varumärken syns tillsammans med hatvideos på Youtube så har byrånätverket Havas och flera brittiska annonsörer valt att sluta annonsera på Youtube. Men att fly från världens största videoplattform är kortsiktigt och tyder på att man inte gjort sin hemläxa. Det finns nämligen ett helt säkert sätt att annonsera på Youtube i en annonsörsvänlig miljö.

Youtube har idag större daglig räckvidd än samtliga svenska tv-kanaler i målgruppen 18-44 år (Orvesto Konsument 2016). Vill du vara relevant och nå din målgrupp behöver du alltså synas på YouTube. Det finns dock en utmaning. Varje minut laddas det upp 400 timmars material av varierande kvalité. Så hur kan du försäkra dig om att din reklamfilm syns i en annonsörsvänlig miljö?

Det är faktiskt sjukt enkelt. Youtube-nätverken har nämligen redan gjort jobbet för dig och sorterat ut innehållet på Youtube som är mest högkvalitativt och annonsörsvänligt. Vi på Splay har t.ex. ett helt innehållsteam som dagligen kontrollerar att allt vårt innehåll följer våra tuffa riktlinjer och är helt fritt från hat, rasism och diskriminering. Alla kanaler som ingår i vårt nätverk är utvalda för att de producerar annonsörsvänligt innehåll med hög kvalité. Bara i Sverige har vi drygt 100 miljoner startade strömmar i månaden i vårt nätverk, vilket är mer än vad TV4, Discovery och MTG har tillsammans digitalt (se grafik). Vi säljer vårt annonsutrymme själva på YouTube och kan därför garantera dig att din kampanj endast kommer att synas i vårt nätverk och i en 100 procent säker annonsmiljö. Det kostar inte mer än om du bokar kampanjen själv och vi kan målgruppsstyra dina annonser på t.ex. intressen, kön, ålder och geografiskt.

Så varför fly från plattformen där publiken finns när du kan annonsera både smartare och säkrare?

Vigor Sörman, grundare och vd Splay

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt