"Apple tappar kontrollen över tidningarna"

2011-07-05 08:48  

Det brukar beskrivas som ett krig, men tidningarna lär sig leva med bråkigt Apple-äktenskap, skriver Dagens Medias krönikör Martin Gelin.

Relationen mellan tidningsbranschen och Apple framstår allt mer som ett krig. Men vi kan inte överleva utan dem, så det är lika bra att acceptera vårt bråkiga äktenskap.

Jag har varit en lojal Apple-användare så länge jag arbetat som journalist. När min MacBook eller iPhone går sönder – vilket händer löjligt ofta – brukar jag jämra mig som en försmådd älskare: "Apple… Man kan inte leva med dem. Man kan inte leva utan dem".

Jag menar det som ett skämt, men i takt med att allt mer av läsandet flyttar från papperstidningar till Apple-skärmar är vi inte så långt från den dag då journalister lär fråga sig, bokstavligen, om de kan leva utan Apple.

Företagets ökade inflytande i tidningsindustrin innebär även att man börjat bete sig mer aggressivt  mot tidningarna. När man i vintras kom med den goda nyheten att man börjar sälja tidningsprenumerationer på App Store var det med en otrevlig asterisk: Apple tar 30 % av intäkterna. Google nöjer sig, jämförelsevis, med tio procent.

När Apple nyligen höll en konferens för att presentera ny mjukvara var det också många som tyckte att de betedde sig lite glupskt. Man kopierade skamlöst många av de appar som gjort App Store, och i förlängningen Apple-produkterna, så populära. Exempelvis lanserades Reader, som sparar artiklar på ett sätt som liknar populära InstaPaper.

Med Newsstand, Apples digitala version av Pressbyrån, befäste man i sin tur sin makt i tidningsbranschen. Jag har svårt att föreställa mig ett enda brett magasin som inte vill synas där.

I amerikansk mediedebatt pratar man om ett “krig” mellan tidningarna och Apple, men mycket tyder också på att de båda sidorna är redo att förhandla med varandra. Tidningarna har ingen anledning att fromt böja sig för Apple i framtiden. I början av juni vann tidningsförlagen en strid mot Apple, som lite oväntat lättade på regelerna för att sälja tidningsprenumerationer via appar – tidningar kan nu sälja prenumerationer via webben och slipper därmed ge Apple 30 procent (säljer man prenumerationen via App Store gäller dock den gamla dealen).

Tidningar som Financial Times har gått steget längre och har helt åsidosatt App Store för att i stället sälja en egen mobilapp via webben (vilket dock innebär att de riskerar att plockas bort från App Store, enligt Apples regler). Mediesajten Paid Content hyllade Financial Times drag som "modigt och betydelsefullt" och många såg det som ett bevis för att tidningarna kan strunta i  Apples maktfullkomlighet.

På NiemanLabs blogg skriver Andrew Phelps att samarbetet Fianancial Times och Apple bevisar att man kan ha "en fot inne i Apples slutna trädgård och den andra foten utanför". Det låter som en hälsosam riktlinje för framtiden.

Det hjälper förstås att ha Financial Times stora, välbärgade och väldigt lojala läsarkrets om man ska bete sig så offensivt. För vanliga, dödliga tidningar är det svårare att vara så konfrontativa. 

Men journalistbranschens dåliga självförtroende får många tidningar att bete sig som om Apple är frälsaren som ska lösa alla deras problem.

Att Apple självmant väljer att lägga sig för tidningarnas krav och lätta på sina regeler tyder på att de vill undvika att bli uppfattade som tidningarnas fiender. Det är lovande för båda sidor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt