"Annonsörer – bli bättre kravställare"

2017-02-14 07:30  
Lin Eriksson Nordström, Chef Digitala Tjänster på Sveriges Annonsörer.

DEBATT. Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer, uppmanar annonsörerna att bli bättre kravställare vad gäller samarbeten med influencers.

Att influencers är det nya svarta kan inte ha undgått någon, men som i alla trender så kan det bli förvirring i hur vi ska bära detta nya mode. Det är inte helt självklart att den nya trenden är klockren för just det företag du företräder.

Framför allt om du inte tänker kamma till dig, komma upp på banan och faktiskt blir en bättre kravställare.

För att bli en bra kravställare krävs det inga expertkunskaper men du ska veta vad det är du vill ha, hur mycket det får kosta och framförallt, vad vill du ha för resultat. Om denna kanal används på rätt sätt finns det fantastiska möjligheter att skapa genuina band med den tilltänkta målgruppen.

Jag vill börja med att reda ut begreppen kring vad man som annonsör betalar för när man väljer att samarbeta med en influencer.

Troligtvis kommer du som köpare att gå igenom ett nätverk där ett visst antal influencers har valt att lägga sina kanaler. Säljaren eller nätverket tillsammans med dig, hjälper dig att välja ut en bra person eller flera som ska hjälpa ditt företag att få ut det tilltänkta kommunikationsbudskapet.

Här är vi alla med! Detta har vi gjort förut,  det kallas för att köpa medieutrymme.

Men det är nu det börjar bli riktigt lurigt. Såsom de flesta av oss är vana att sätta upp marknadsföringsbudgetar så har vi PR på en rad, produktion på en rad, offline, digitalt och så vidare.

Hur ska vi då ställa oss till en kanal som fungerar som köpt förtjänad media där du inte kan kontrollera innehållet eller produktionen? En produktion som dessutom är inbakat i priset tillsammans med kvalitetssäkring, projektledning, teknikkostnader. Och livstiden är ett inlägg.

Vad du bara behöver göra är att betala fakturan och sen hålla tummarna att investeringen har gått vägen. Och det kan det ha gjort. Som jag säger ovan kan influencersamarbeten vara effektiva verktyg för att driva försäljning och varumärkeskännedom.

Men hur vet jag som annonsör att det är det? Den digitala utvecklingen har öppnat upp för nya annonsutrymmen där vi hela tiden blir exponerade för olika slags budskap. Trots att digitaliseringen gör det möjligt att identifiera och selektera målgrupper är det fortfarande många annonsörer som famlar lite i denna djungel. Det gör att svensken har blivit mer reklamtrött än någonsin. Konsumenterna ställer större krav på rätt kommunikation vid rätt tidpunkt och ledningsgrupper ställer högre krav på mätbarhet. Vilket i sig själv inte borde vara svårt, allt går att mäta.

Därför vill jag förtydliga att det är syftet och bakgrunden till att vi på Sveriges Annonsörer har startat en arbetsgrupp för att ta fram jämförbara variabler för att underlätta för annonsörerna att handla med influencers.

Jag uppfattar att det finns en rädsla hos influencers att vara helt transparanta. Att med transparensen kommer det att komma följdfrågor och utrymme för förhandling. Jag har full förståelse för att de har kostnader. Och att annonsören ska stå för denna kostnad förstår jag också.

Men jag förstår inte att jag inte får valfriheten genom att kunna avgöra själv om jag vill ha kvalitetssäkring, projektledning med mera. Många diskussioner kring influencers kretsar kring att man inte kan sätta ett pris på association. Inte? Jag vill jämföra influencers men fastighetsbranschens kvadratmeterpriser. Om jag vill bo på Östermalm kommer jag att få mindre yta för pengarna än om jag väljer en närförort eller en helt annan stad. En tvåa i innestan har samma peng som en hästgård i Småland. Runt denna affär finns det även oftast ett mäklararvode till ett fast pris eller en procentsats av slutsumman som innefattar annonser, kontakt med potentiella köpare, råd kring homestyling. Enkelt, lättförståeligt och jämförbart. Mäklarna ber inte om ursäkt för detta och varför skulle de göra det, statistik visar att säljarna får ett bättre pris för huset de säljer.

För att sammanfatta tror jag att transparens kan likställas med självförtroende över den egna affären lika mycket som möjligheterna att faktiskt hitta jämförbara mättal.

Det handlar om att lyfta upp dessa influencers till publicister där varje individ har utgivningsrättigheter men även skyldigheter. Där annonsaffären bygger på en gemensam vilja att både tjäna pengar åt sig själva och åt annonsören. Om vi ser det på det sättet är det samma gamla plagg och det behöver inte vara så mycket mer komplicerat än så.

Tack för ordet.

Lin Eriksson Nordström, Chef Digitala Tjänster på Sveriges Annonsörer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt