Andréasson PR:s uppmaning till branschen: "Bojkotta polisens pr-upphandling"

2015-04-07 08:33  

Polisens satsning på kommunikation är etiskt tveksam, skriver Andréasson PR:s Daniel Claesson och Ulrika Sandhill, och uppmanar pr-branschen att tacka nej till upphandlingen .

Dagens media berättade den 20 mars att Polismyndigheten utlyser en upphandling av pr-tjänster. Totalt handlar det om 35 miljoner kronor under fyra år.

Möjligheten att kamma hem denna gigantiska summa får nog mungiporna att vattnas hos många byråchefer.

Men vänta ett slag. Hur kan svensk polis vara i ett sådant behov av pr-hjälp?

Det är ju inte polisens uppgift att marknadsföra sig själv. Ingen tjänst ska säljas eller levereras till allmänheten. Tvärtom ska polisarbetet utföras UTAN hänsyn till vad de som är föremål för insatserna tycker.

Det är inte heller så att det idag saknas kommunikatörer inom myndigheten. Informatörer och kommunikationsstrateger har anställts i en strid ström de senaste åren. Detta samtidigt som rapporter om brister i det grundläggande polisarbetet återkommande presenteras. Att i det läget satsa mer på kommunikation är från etisk synvinkel högst tveksamt.

35 miljoner kronor är en enorm summa som skattebetalarna får betala. Ska det ge klatschiga one-liners? Eller, kanske mer allvarligt, gömma undan problem och brister inom myndigheten?

Vi tror inte att detta är avsikten från polisens sida. Men risken att hamna i den situationen är i sig problematisk.

Som pr-byrå med lång erfarenhet av samhällsfrågor väljer vi därför att avstå från upphandlingen. Det skulle helt enkelt inte vara rätt att delta, även om  det innebär att möjligheten till en rejäl inkomst går oss förbi.

Vi uppmanar andra pr-byråer att följa vårt exempel och avstå från upphandlingar som är etiskt tveksamma. Det skulle även ge en välbehövlig diskussion om pr-branschens uppgift och syfte.

Daniel Claesson

Ulrika Sandhill

Seniorkonsulter, Andréasson PR

LÄS ÄVEN:

Polisen: "Vi står för öppenhet och transparens"

Westander om debattartikeln: "Det är helt bakvänt resonerat" 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt