"Älskling jag krympte vår sajt!"

2016-09-01 15:00  
Magnus Hultman, vd Strossle.

DEBATT. Magnus Hultman, vd Strossle, om varför ditt företag behöver tillsätta ytterligare en roll.

Självklart är ni ett framåtblickande och dynamiskt mediehus som använder den senaste tekniken. Ni har just utökat er ledningsgrupp med en CDO och en CRO (Chief Data Officer och Chief Revenue Officer) för att växa er digitala affär, och allt är under kontroll - eller hur? Eller?

Jag hävdar att det är dags att tillsätta ytterligare en roll, som troligen blir den viktigaste för att ni ska nå era framtida mål. För utan denna personen har ni kanske snart ingen trafik och inga intäkter. Det är dags att säga hej till er nya “Chief Audience Officer” (CAO).

Under de senaste 20 åren har direkttrafiken till er webbplats troligen minskat från 100% till 40%, och då har ni ändå klarat er bra. Ni kanske inte har tappat trafik (unika besökare, sessioner, sidvisningar) eller intäkter, men ni har förlorat kontrollen över hur besökarna hittar och konsumerar era artiklar, reportage och videor. Mediakonsumenterna har börjat fatta sina beslut om vad de vill läsa på andra platser än hos er.

Förklaringen är ganska enkel; någon annan har gjort ett bättre jobb än ni när det gäller att leta upp, sortera och presentera innehållet för användarna. Google indexerar er webbplats för att hjälpa människor att hitta exakt den artikel de letar efter och det kan vara på din webbplats eller någon annans. Twitter låter användarna reagera direkt på det som ni har publicerat och sprida det brett. Facebook hjälper besökarna att dela era artiklar till användare med liknande profiler. Tjänster som Flipboard och Omni extraherar ert innehåll, taggar det och presenterar det kategorivis för sina användare på en separat plattform, utan att ni kan påverka processen.

Är detta en hållbar utveckling? Svaret är nej eftersom detta reducerar er till en aktör som producerar innehåll till andras plattformar, och som saknar möjlighet att placera det i rätt sammanhang, kurera eller moderera diskussioner. Ni späder ut ert varumärke och minskar chanserna att kapitalisera på det innehåll som ni har ansträngt er så hårt för att skapa.

Men om räckvidden och intäkterna förblir desamma, varför ska bry man sig? Tja, om ni inte gör det så överlåter ni åt algoritmer på "andra plattformar" att avgöra vem som ska läsa vad och ni kommer att vara i händerna på deras goda vilja och avsikter. Och tro inte annat än att de kommer att driva trafik till det innehåll som DE tjänar mest pengar på, vilket ni inte kan göra något åt.

Därför föreslår jag att ni börjar leta efter en Chief Audience Officer snarast. Så att ni får full koll på hur användarna beter sig och så att ni kan omsätta denna kunskap till ökad direkttrafik. Men det är också dags att inse att ni tyvärr måste betala för den trafiken. Räckvidd på Internet är inte gratis - det tog bara 20 år för marknaden att komma till den punkt där distributionen började kosta.

Slutligen, glöm inte att skriva i platsannonsen att er CAO också bör arbeta för att få besökarna att stanna i publicisternas universum. Varje besökare som förloras till en annan plattform innebär en besökare mindre i mediernas ekosystem. Ni kommer aldrig komma tillbaka till 100% direkttrafik, men ni kommer i alla fall att behålla användarna där ni vill ha dem, hos er.

 

Magnus Hultman, vd Strossle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt