Alexei Grinevski: ”Prisnivån i webb-tv måste upp”

2016-03-03 10:31  
"Det är viktigt för varje publicist att inse att ensam är just nu inte stark. Man får komma ihåg att det inte är några blåbärslag som man slåss mot på online video-arenan, utan det är stora internationella aktörer", skriver Alexei Grinevski.

REPLIK. Webb-tv på tidningarnas sajter är i ett väldigt känsligt läge just nu – ungefär som fostret under graviditetsvecka 12-17, skriver Alexei Grinevski.

Jag blir väldigt glad av att läsa Dan Willstrands inlägg om de svenska tidningarnas satsningar på webb-tv och de utmaningar som finns förknippade med detta.

Nu när webb-tv är på stark frammarsch är det oerhört viktigt att tidningarna hittar vägar för att fortsätta satsa och utveckla denna tjänst. Kortsiktigt kan det vara en fråga om överlevnad i det nya digitala landskapet, och i ett större och längre perspektiv är det faktiskt en demokratifråga.

Sverige och världen behöver idag, kanske mer än någonsin, en mångfald av oberoende och trovärdiga aktörer som belyser och diskuterar de aktuella samhällsfrågorna ur olika perspektiv. Och webb-tv är så klart en naturlig del av detta arbete.

Prisnivån på lokal webb-tv måste upp

Som Dan Willstrand mycket riktigt poängterar – tittar man på webb-tv-affären så är det idag svårt för en publicist att nå lönsamhet baserat på reklamförsäljningen i anslutning till innehållet. Svårt men inte omöjligt. Att ta in AFP-innehåll kan vara en av nycklarna till en bättre affär, absolut, men det kommer inte lösa hela utmaningen, utan fler åtgärder måste vidtas.

Rent krasst så handlar det om att prisnivån på lokal webb-tv måste upp. CPT 130, som Dan Willstrand nämner i sitt inlägg, är inte en nivå som kan garantera en långsiktig satsning på webb-tv från tidningarnas sida. Detta skrev jag i en en debattartikel på Dagens Media för ett halvår sedan, men det är värt att upprepas.

Annonsörerna måste inse att webb-tv på tidningarnas sajter är i ett väldigt känsligt läge just nu, ungefär som fostret under graviditetsvecka 12-17. Klarar man den här perioden utan problem, så kommer det sannolikt gå bra även i fortsättningen.

Kom ihåg att ensam är inte stark

Med andra ord – om tidningarna får igång sin webb-tv produktion, hittar bra och relevanta för deras läsare/tittare sätt att presentera innehållet, och hittar ekonomi i detta affärsområde, så kommer vi ganska snart se ett ökat utbud av kvalitetsinnehåll, en kraftig ökning av tittarströmmar och som följd – en sundare konkurrenssituation på marknaden totalt sett.

Vidare tror jag att det är viktigt för varje publicist att inse att ensam är just nu inte stark. Man får komma ihåg att det inte är några blåbärslag som man slåss mot på online video-arenan, utan det är stora internationella aktörer. Som en lokal publicist kommer man initialt inte ha tillräckligt med resurser för att producera eller köpa in innehåll för att dagligen fylla sin webb-tv spelare med nya program eller klipp. Här krävs det smarta allianser och gemensam agenda. Man måste helt enkelt hitta lösningar där man kan dela innehåll med varandra och samtidigt tjäna pengar på det (så kallad syndikering).

Vägen framåt är en gemensam agenda

Vill inte skryta för mycket, men vi har nu snart i tre års tid drivit webb-tv (YouPlay) tillsammans med numera en stor skara svenska publicister, där grundidén är just att alla som är med i detta samarbete har möjlighet att byta innehåll med varandra, och på så sätt utöka sitt programutbud och samtidigt hitta nya tittare utanför sin egen sajt.

Dessutom, om man agerar som grupp så blir det också enklare och framför allt mer kostnadseffektivt att kontraktera beställning av nya produktioner.

Kort och gott, jag tror att vägen till framgång för svenska webb-tv publicister är samarbete, utbyte och gemensam agenda.

Alexei Grinevski,

analyschef på PlayAd Media Group

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>