”Alexander Bards råd om SEO är kostsamma för Volkswagen och Sveriges befolkning”

2016-03-17 10:14  
”Att inte satsa på sökmotoroptimering är ett märkligt råd i mina ögon, då Alexander förstår att internet i mångt och mycket handlar om en kommunikationsrevolution”, skriver Christian Rudolf, till höger.

DEBATT. Christian Rudolf sågar Alexander Bards råd till Volkswagen om att inte satsa på sökoptimering.

I helgen hade Breakit en stor intervju med Alexander Bard, ”internetgurun”, där Alexander delar sina åsikter om framtiden för internet och vad man skall göra för att vara framgångsrik inom digitaliseringen. Ett råd han ger är att undvika ”sökoptimering”.

”Som konsult åt Volkswagen gav han till exempel rådet att de inte skulle satsa på sökoptimering.”

Volkswagen lyssnade på Bard avseende SEO

Då Alexander nämner Volkswagen som mottagare av sina råd, valde jag att kolla om de har lyssnat på Alexander och vad de i så fall har gjort, eller inte gjort. Nedan har vi ett sökresultat på ordet ”tjänstebil” som indikerar att Volkswagen verkligen har lyssnat på Alexander. Deras underdomän för tjänstebilar finns med på förstasidan, men den är sannerligen inte optimerad, tvärtom.

”Tjänstebilar” är ett sökord med några tusen sökningar i månaden som kostar omkring 30-50 kronor per klick för Adwords-annonsörer. Det är ett sökord som potentiella köpare av tjänstebilar använder för att lära sig mer. Ett ord som är viktigt för Volkswagen, givet att de vill sälja tjänstebilar till svenska företag alltså.

Vi ser att Volkswagen har blockerat Google i robots.txt. De har därmed indikerat att de inte vill visa sin sida om tjänstebilar i Googles sökresultat. Google rankar sidan i alla fall, men om Volkswagen hade tillåtit indexering hade sidan rankat bättre när inköpare av tjänstebilar söker efter information. Man hade också kunnat använda en effektiv titel och en description som beskriver nyttan av att klicka in till Volkswagens information om tjänstebilar om man hade ägnat ett minimum av uppmärksamhet åt SEO. Sett ur detta perspektiv framstår Alexanders råd som direkt skadligt för Volkswagen.

Stora värden skapas när man rankar i Google

Att inte satsa på sökmotoroptimering är ett märkligt råd i mina ögon, då Alexander förstår att internet i mångt och mycket handlar om en kommunikationsrevolution. Det blir helt enkelt mycket billigare att flytta mer information till många fler människor när man gör det på internet, än i den fysiska verkligheten. På internet är det Google som flyttar mest information av alla och de flyttar också den mest värdefulla informationen. Man flyttade så mycket värdefull information till rätt mottagare att man under 2015 omsatte 75 miljarder dollar på ”kommunikation”, och 2016 kommer man omsätta cirka 85 miljarder dollar. För att sätta deras storlek i en kontext: det finns bara fyra företag som är ”internet” och som är av den storleken.

Det är inte bara det att Google har stort inflytande på internet och dess användare, Google är också de stora varumärkenas plats. Googles användare älskar varumärken och Google vet om detta. Nedan ser ni en bild jag ofta använder för att visa hur Googles användare uppfattar stora och kända varumärken. Den här undersökningen visade att Googles användare var 200 procent mer benägna att klicka på ett känt varumärkes länk i Google än på en länk till en okänd webbsida. Så även ur detta perspektiv är Alexanders råd skadliga att följa, då man missar att nyttja den konkurrensfördel som brand innebär, i plattformen Google.

Om vi skall bli bättre på det digitala måste ni "experter" välja era ord bättre

Sök är idag en stor, komplex och svåröverblickbar värld.  Om svenska företag skall kunna konkurrera och betala svenskars pensioner och dagisplatser måste svenska företag bli mycket bättre på SEO. Annars blir det färre dagisplatser och lägre pensioner i framtiden. Det är nämligen så mycket pengar som Google handlar om idag.

Nu förstår jag att Alexander och många andra som ger råd kring Google inte har detta perspektiv om hur viktigt Google är för vår ekonomiska framtid, men om Alexander läser detta och vill lära sig mer om hur sök fungerar, skall jag ta mig tid att lära ut det. Det gäller såklart även alla andra som ger råd och vill ge bra råd.

Christian Rudolf

Christian Rudolf är återkommande krönikör, debattör och expert hos Dagens Media. Han driver Topdog SEO som hjälper företag effektivisera sälj och kommunikation med hjälp av SEO. Du hittar Christian på Twitter här.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt