"AI – alltid bättre att veta än att gissa"

2017-04-11 12:03  
Lotta Laurin.

DEBATT. Möjligheten att med hjälp av artificiell intelligens, AI, analysera information och se var den presumtiva kunden befinner sig just för ögonblicket avgör nu konkurrensen mellan företag i alla branscher, menar Lotta Laurin, nordisk marknadschef på Salesforce.

AI betraktades tills helt nyligen som science fiction. Idag är den vardag. Inte bara stora utan även små uppstartsföretag använder AI. Allt oftare startas företag med en affärsidé som bygger på AI. Ändå är det häpnadsväckande många företag som av olika anledningar dröjer med att ta till sig dessa effektiva verktyg.

I synnerhet kan AI, med sina avancerade algoritmer för att analysera stora datamängder, användas av företag för att lära känna sina kunder. Även små företag får snabbt miljontals dataenheter att låta sin AI arbeta med. Vilka är kunderna? Hur tänker de? Vad reagerar de på, positivt och negativt? Hur agerar de? Och inte minst – vad kännetecknar dem? Den kunskapen betyder att om AI kan beskriva en kund blir det också enklare att identifiera potentiella kunder.

Allt fler företag investerar mycket och medvetet i AI. Många visar snabbt resultat och drar ifrån i konkurrensen. AI:s algoritmer kan analysera information med betydligt större fokus på detaljer och samband än vad som går att göra manuellt. AI ser mönster och presenterar fakta. Det är helt överlägset alternativet – att gissa vad kunderna önskar.

Dagens kunder har gjort sin research långt innan de kontaktar ett företag som de – kanske – köper av. I och med att de därmed är pålästa är de ofta nära ett köpbeslut. Alltså påverkar AI både marknads- och säljavdelningarna. När kunden själv söker information och jämför olika erbjudanden blir det än viktigare för företaget att skapa och vidmakthålla en stark relation med varje kund.

Alltså med varje kund. Varje befintlig kund vill bli igenkänd. Därför måste företagen anpassa sin marknadsföring individuellt till varje kund. Och med AI är det möjligt. Vad har kunden köpt tidigare? Vid vilka tillfällen? Vilken smak, vilka preferenser och vilken budget har kunden? Kunden uppskattar om företag vet sådant. Det är en fråga om respekt, om att känna sig välkomnad. Det är också en fråga om effektivitet, till exempel att slippa tjata om sina uppgifter vid varje kontakt.

Som ovan antyddes kan AI även användas av företags säljavdelningar för att ta reda på vilka potentiella kunder som kan förädlas till att bli verkliga kunder. Genom att samla in data om alla som på något sätt varit i kontakt med företaget och låta AI analysera informationen om de som är kunder kan snarlika egenskaper identifieras bland alla de som inte är det. Det ger verktyg till effektiv, individbaserad marknadsföring. Rätt erbjudande till rätt person vid rätt tillfälle.

Faktum är, naturligtvis, att de flesta affärsbeslut bör bygga på empiriska data istället för intuition. Om du inte vet exakt vad förra årets budget gav för resultat är det svårt att fatta bra beslut om kommande investeringar. Det är genom att verkligen förstå vad som händer på den egna marknaden som företag kan göra rätt prioriteringar.

Eftersom AI är så överlägset effektiv på att analysera data, hitta mönster i kundernas beteenden och till och med ge prognoser för hur marknaden förändras frigör den också tid åt företagets medarbetare som kan ägna sig mer åt att vara kreativa, utveckla strategier och kampanjer (baserade på bättre underlag), ha mer direkt kontakt med kunder. Kort sagt använda sin kompetens och sina förmågor bättre.

Ett problem för många företag är att marknadsinformationen inte delas effektivt mellan alla berörda medarbetare. Ofta har det att göra med företagets organisation, med en traditionell syn på vilken avdelning som gör vad. Genom att använda AI kan sådana begränsningar elimineras. Erfarenheten visar att när all information hamnar på samma ställe och är synlig för alla medarbetare drivs affärerna framåt. Relationerna med kunderna förbättras och företaget blir mer konkurrenskraftigt och lönsamt.

Lotta Laurin, nordisk marknadschef, Salesforce

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt