17 tänk om 2007

2007-01-10 05:25 Rolf van den Brink  

Här 17 tänk inför 2007. Listan är inte politiskt korrekt. Bara korrekt.

Bloggarna
Bloggare är kastrerade journalister. Också 2007. Bloggare kännetecknas av telefonskräck och av att de inte orkar hitta eget källmaterial. I stället vänder de ut och in på info de har i huvudet eller har hittat på nätet, företrädesvis hos någon annan bloggare. Bloggare som inte känner igen sig i beskrivningen är troligen journalister.

Kreativ reklam
Inte heller i år får vi veta hur kreativitet och reklam hänger samman. Men Guldägg blir det.

Byte av riksjournalist
Sveriges riksjournalist heter Jan Guillou. Det är intressant. För Jan har inte skrivit så mycket journalistik de senaste tio åren. Jan brukar åka på dyr ekvatoriell resa med polarna Amelia och Thorbjörn Larsson varje år. Liza Marklund åker till S:t Petersburg och passar bättre som riksjournalist.

Byte av riksreklamare
Sveriges riksreklamare heter Bosse Rönnberg. Ett tag hette han Jocke Jonasson. Jocke flyttade till Spanien. Nu är det Bosse igen. Han vill nog inte. Men ingen annan vill vara riksreklamare. Och Mona Sahlin är upptagen på annat håll.

Tv i fickan
Dags att slåss om tillstånden för sändningar av tv till mobiltelefoner via Teracom. Vem motstår chansen att nå ut med direktsänd rörlig bild rakt in miljontals personers fickor?

Andra världar
De senaste fem åren har marknadscheferna byggt egna reklamvärldar rollsatta av figurer som Comhem-dockorna, Ica-Stig eller Boxer-Robban. I år klipper självaste McDonalds till med en liten tv-novella i reklamen för El Maco. Det om något indikerar att marknadsförarna är beredda också på nästa steg. Steget ut i den stora konstgjorda världen, exempelvis Second life.

Ickefråga 1
Lämnar kvällspressens chefredaktörer Anders Gerdin på Aftonbladet och Otto Sjöberg på Expressen sina jobb under året? Frågan blir allt mindre intressant i takt med att webbeditionerna passerar papperstidningarna i intäkter och läsare. Därmed flyttar makten över till de chefer som styr nätprodukterna. På Expressen.se börjar chefredaktör Thomas Mattsson redan skriva långa nätartiklar om sitt publicistiska tänk. Gissa vem som tar över.

Ickefråga 2
Ska SR och SVT slås ihop? Mediekonsumenternas böjelse att konsumera redaktionellt material när och var de själva vill, innebär att de två public service-aktörerna hittar nya distributionskanaler, främst internet. SR visar redan rörligt material på webben. Och det är ju inte radio inte heller är det tv. Begreppen tv och radio blir snart lika viktiga som, säg kassettdäck eller fonograf. Och då blir det meningslöst att prata om SR och SVT.

Nyckelord 1
Användarskapat. Innebär att konsumenterna ska skapa sitt eget medieinnehåll och sin egen reklam. Gratis. Marknadschefernas och medieägares våta dröm tills det visar sig att konsumenterna är lite skakiga som leverantörer.

VIP 2007
Time utsåg läsarna till viktigaste person 2006 och satte en spegel på omslaget. Så vem blir viktigast i branschen år 2007? Den som vill. Men Mona Sahlin är upptagen på annat håll.

Internet växer, del 1
Internet gräver för första gången stora hål i konsumtionen av traditionella medier, framförallt kvällspress och prenumererad dagspress.

Internet växer, del 2
Internet utvecklas till en spegel av den verkliga annonsvärlden, med reklamfilmskanaler, utomhustavlor och dr-utskick. Just när vi har lärt oss beräkna effekt av reklaminvesteringar i den verkliga världen är det dags att ta sig an den andra.

Internet växer, del 3
Ute på internetklondyke får vi de första mediebyråerna specialiserade på medieköp på enbart på nätet. Vi får se hur Sveriges Mediebyråers vd Per Rosvall stänger dörren framför näsan på dem. Får vi se honom göra så mycket annat? Vi får se.

Kommunikationsregeringen
Vi har en regeringen som till ovanligt stora delar är bemannad med folk som jobbat som kommunikationskonsulter. Det är kul att leka med tankar på vad det kan leda till. Hittills har vi mest sett historiska kommunikationshaverier.

Sju svåra år
Det tog runt sju svåra år vardera för TV3, TV4 och Kanal 5 att bli lönsamma tv-kanaler. Det kan vara därför Aftonbladet har döpt sin kanal till TV7. Sex och ett halvt år kvar.

Heja statliga reklamutredningar
Reklambyråerna borde välkomna alla statliga utredningar om reklam, även om de skulle handla om att reklam smutsar ner det offentliga rummet. Att politiker överhuvudtaget diskuterar reklam, borde ses som en framgång. Får vi under året se en reklambyråherre som vågar släppa taget på Sveriges Reklamförbunds Pia Grahn Brikells kjol och ge sig ut i debatten.

Nyckelord 2
Konsumentmakt. Konsumenterna tar över populära varumärken som Apple och Ikea, konsumenterna hjälper varandra med råd och dåd via nätet, ja, konsumenterna är starkare än någonsin. Konsumentmakt indikerar att det råder någon slags konflikt mellan varumärken och konsumenter. Det gör det inte. Båda är rörande överens om att det inte finns något mer politiskt korrekt än att konsumera. Händer inget oväntat, blir år 2007 inte konsumentens men konsumismens finaste år.

Rolf van den Brink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt