Investeringarna i sponsring ökar - igen

2016-05-01 23:27  

BLOGG: IRM har släppt branschens årsstatistik för 2015 och som vanligt är det en snabb indikator på vad företagen gillar.

Stora reklamkakan ska förstås tas med en nypa salt – och egentligen är jag tveksam till huruvida sponsring ska vara en del av den eller inte, men låt mig återkomma om just det när jag är varm i kläderna här i bloggen igen.

För nu är det så att sponsring är med i sammanställningen och sin vana trogen puttrar “vår” tårtbit på i god takt; investeringarna ökade med 4,8 procent gentemot 2014. Att jämföra med “index” på +1,9 %.

Att ställa medieslag rakt mot varandra känns rätt passé, men jag måste dra upp den gamla slitna, men ack så sanna, klyschan att sponsring omsätter mer än tv-reklam. Jag vet att det mer ofta än sällan är en tankeväckare även för experter på t ex mediebyråer.

Men med det inte på något sätt sagt att sponsring skulle vara en bättre metod för marknadsföring än exempelvis tv-reklam. Det enda jämförelsen i stycket ovan säger är att det köps en jäkla massa sponsorrättigheter runt om i landet. Och spreaden mellan bra och dåliga reklamfilmer i tv-rutan kan vara ganska stor – men den är ingenting jämfört med sponsormarknadens goda och mindre goda exempel, tro mig...

“Branschen” (och då syftar jag primärt på sponsringsbranschen) har mycket att lära; oavsett om det är idrott, kultur, museum, nöjesparker, evenemang, festivaler, artister, e-sport eller atleter/agenturer. Både rättighetsinnehavarna, köparna (företagen) och förmedlarna (byråer, rådgivare) har blivit bättre, men det finns mycket kvar att göra.

Och tur är väl det?

Sponsringsbloggen är tillbaka och jag lovar att göra allt jag kan för att hålla mig en bra bit över index. Konkreta tips och råd, siffror och inspiration – det blir verktygen.

Väl mött.

Magnus Berglund
Fristående sponsringsrådgivare
@MarketainmentSE, sponsringsbloggen@gmail.com

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt