"Doldisen utmanar H&M"

2016-08-30 15:54 Magnus Berglund  

BLOGG. "Faktum är att företaget som knappt någon känner till utmanar H&M om sponsorguldet när vi summerar OS-kampanjerna", skriver Magnus Berglund.

OS i Rio är som bekant över och Paralympics knackar snart på dörren. Inför invigningen skrev jag om H&M:s finfina sponsringscase, men jag flaggade i slutet av inlägget för att det fanns ett annat svenskt sponsorskap som faktiskt kan utmana klädjätten i briljans.

Men först en kort bakgrund.

För några år sedan gick BMW in som sponsor till det amerikanska vinter-OS-laget. Man kallade på en av sina bästa designers och öronmärkte resurser från sitt utvecklingsteam.

Målet var enkelt: Framgång för det olympiska boblaget.

Genom att kombinera material, aerodynamik och lärdomar från konstruktion av sina racerbilar byggde BMW nya bobar. Verkligheten levde sedan upp till sagan och i Sotji 2014 tog de amerikanska herrarna sin första olympiska medalj i tvåmansbob på 62 år.

Och på samma sätt inbillar jag mig att Camfil har resonerat.

Precis som H&M är Camfil sponsor till den svenska OS-truppen. Företagets verksamhet består av att producera och sälja olika typer av filter, primärt till industriföretag, fastigheter och kontor.

Jag kallar dem gärna "doldis", då jag är tveksam till att du som läsare känner till dem, trots att de är verksamma i 50-talet länder och har 3 800 medarbetare världen över. Undertecknad kände i alla fall inte till dem – inte innan OS.

Under våren installerade Camfil sina luftrenare hemma hos fyra olympier. Syftet var att förbättra återhämtningen och minska risken för sjukdomar och allergier. Initiativet samlades under kampanjnamnet Camfil Recovery Project.

I juli, en månad innan OS, installerade Camfil sedan luftrenare i de svenska sovrummen nere i OS-byn. Samma sak gjorde man i hotellobbyn och i allmänutrymmen där den svenska truppen vistades ofta.

Likt BMW:s bobsatsning ges Camfil fantastiska möjligheter till storytelling...

...och med omedelbar verkan kan företagets säljare börja slänga sig med argument som "Om luftrenarna är bra? Tja, de duger ju till olympier i alla fall.".

Ungefär på samma sätt som Telias butikssäljare kunnat använda sponsringen av DreamHack.

Samarbetet mellan SOK och Camfil är ett perfekt exempel på hur ett företag kan både produktutveckla (testa) och marknadsföra sig, samtidigt som man hjälper rättighetsinnehavaren – och därmed ökar dess marknadsvärde.

Jag aktivt ogillar uttrycket win-win och win-win-win (mer om det i ett annat inlägg), men om jag skulle använda det hade det här troligen varit ett sådant sammanhang.

"Men hur det gick för Camfils testpiloter", undrar du ju så klart!

Emma Johansson tog silver, Sofia Mattsson brons och Jenny Fransson brons.

Tre medaljer av fyra möjliga. (Seglaren Hanna Klinga slogs ut i grundomgången.)

Inte så pjåkigt utfall med tanke på att Sverige tog elva medaljer totalt.

Och frågan är om det inte rent av räcker till sponsorguld för Camfil.

Magnus Berglund
Fristående sponsringsrådgivare
@MarketainmentSE, sponsringsbloggen@gmail.com

 

Magnus Berglund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt