"Verktyg för att analysera sökbeteende"

2016-09-08 07:05 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Jaana Vickhoff ger tips på verktyg som hjälper dig att hitta sökord värda att jobba med.

Del 1: Verktyg för att analysera sökbeteende

Om du har följt den här bloggen vet nog du som läser att en kartläggning av sökbeteende lägger själva grunden för SEO-arbetet, vilket till stor del innebär att hitta relevanta sökord och sökordsfraser inom din verksamma bransch. Det är inte helt ovanligt att vi tror oss veta vår målgrupps intressen redan på förhand och går lite på magkänsla när vi tar fram innehåll, vilket ofta mynnar ut i ett ”inifrån och ut- tänk” som återspeglas inte minst på webbplatsen. Men i många fall visar det sig man har lagt mycket tid och pengar på att skapa innehåll som egentligen inte möter målgruppens behov. Eller så kanske det i själva verket gör det men vi har istället gjort ett annat vanligt misstag – nämligen lagt fokus på fel saker och använt andra benämningar och begrepp än användarna vilket lett till att ingen hittat dit.

För att skapa relevant innehåll som också har en chans till att få bra synlighet i sökmotorerna är det alltså avgörande att ta reda på hur sökbeteendet ser ut och leta rätt på de sökord och sökordsfraser du bör optimera mot. Hur gör man det då? Jo det finns en mängd olika verktyg som kan hjälpa dig.

1. Google Keyword Planner

Den allra vanligaste SEO-hjälpredan när det kommer till att hitta sökord är Googles egna Keyword Planner som är en del av Adwords. Här kan du enkelt mata in de fraser du vill se sökvolym på och du får även svar på hur stor konkurrens det är om sökordet när det kommer till att köpa synlighet i form av annonsering på Google- vilket ger dig en bild av om det är många som vill synas på ordet. I Keyword Planner får du även sökordsförslag på relaterade termer som är riktigt användbara i kartläggningen av sökbeteendet inom det valda området. I förra veckan kunde du läsa om att Google testat lite nya sätt att visa information för lågspenderande konton, men än så länge vet vi inte riktigt vad det kommer att mynna ut i.

Jobbar ni med att köpa annonsering på Google så kan du även hämta mycket inspiration till ditt SEO-arbete från ditt aktiva Adwordskonto.

2. Keyword Tool

Ett verktyg som ger dig många bra förslag på sökningar som görs relaterade till det sökord du skriver in i sökrutan. Betalar du för tjänsten får du dessutom sökvolymer och information om hur konkurrensen om respektive sökord ser ut i AdWords. Men även om du testar gratisversionen tillhandahåller Keyword Tool dig med en hel bunt sökordsförslag som du sedan kan kopiera in i Keyword Planner för att få fram mer information. Det är inte alltid dessa sökord har en sökvolym i Keyword Planner då den minsta volymen som visas där är ett genomsnitt på 10 sökningar i månaden. Men eftersom att verktyget hämtar sin data från Google Autocomplete (den feature som ger dig de förslag på sökningar du får när du börjar skriva in en fras i Googles sökfält) baseras förslagen i de allra flesta fall på ett faktiskt intresse och här får du därför ett riktigt bra underlag när du ska skapa innehåll som matchar longtail-sökningar inom ditt område.

Du kan även filtrera din sökning för att få ut en lista på sökningar som görs specifikt på YouTube, Bing, Amazon och i App store.

3. Keyword Shitter

En bubblare med ett lite okontroversiellt namn. Det var en kollega som tipsade om det här verktyget och om jag ska vara ärlig så har jag inte använt det så mycket ännu. Men om fantasin tryter och du inte hittar några användbara fraser så ger det här verktyget dig förslag på enorma mängder sökord. Det är oerhört enkelt att använda; skriv in ett sökord och få en lista på sökordsförlag som är, mer eller mindre, relaterade till vad du letade efter. Men det är också allt du får. Så för att skaffa dig lite mer kött på benen så kan du kopiera in orden i Keyword Planner likt när du använder gratisversionen av Keyword Tool för att få ut sökvolymer och bestämma vilka sökningar som är värda att jobba vidare med.

4. Google Trends

Google Trends har jag nämnt förut men upprepning ska ju vara bra så här följer en kort sammanfattning. Som namnet avslöjar får du i det här verktyget en hel del bra input vad gäller söktrender. Du kan både få fram intresset över tid för en viss typ av sökord eller fras (både för att se om intresset ökat eller dalat de senaste åren men också ta reda på vilket tid på året som intresset är som störst) och jämföra det regionala intresset. Att ta reda på hur intresset för ett ämne ser ut kan ge dig ett värdefullt försprång i planeringen gällande hur du bör prioritera och du kan även jämföra intresset för hur olika typer av formuleringar utvecklats för att säkerställa att du använder dig av rätt uttryck. I Keyword Planner får du ut en sökvolym som är baserad på ett genomsnitt de senaste 12 månaderna, så ett tips när du har valt ut de sökord du vill jobba med är att kolla upp sökorden i Trends för att ta reda på vilket tid på året när intresset är som störst.

Del 2 på ämnet ”Verktyg för att analysera sökbeteende” handlar om Google Search Console och det kommer ni att kunna läsa om ungefär en vecka.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt