"Synka SEO och PR för bäst effekt"

2016-12-05 14:19 Jaana Vickhoff  
Att äga sökresultatet handlar inte enbart om att skapa innehåll som rankar bra i egna kanaler, skriver Jaana Vickhoff.

BLOGG. Därför är det viktigt att synka SEO-arbetet med PR – det finns mycket att vinna på att inte behandla dem som två skilda områden.

SEO har som bekant många olika delar – allt från teknisk optimering av en webbplats till att kartlägga sökbeteende samt skapa och sökoptimera innehåll. Dessa delar inryms i det som kallas för "onsite SEO" och rör det som vi gör på den faktiska webbplatsen.

Men det är minst lika angeläget att tänka på det som kallas för "offsite SEO", vilket för många innebär att arbeta med länkar. Att arbeta för att öka antalet kvalitativa externa länkar till ens webbplats är mycket viktigt då just externa länkar (backlinks) är en av de tyngsta rankingfaktorerna enligt sökmotorn Google.

Inom spektret offsite SEO inryms allt som sker utanför den egna webbplatsen, till exempel sociala medier, externa länkar och PR. Den sistnämnde hänger starkt ihop med just länkstrategiarbetet men det handlar om mer än så. Jag tänkte därför fördjupa mig lite i varför det är så viktigt att jobba med PR och SEO tillsammans och varför man inte ska behandla dessa delar som två skilda områden.

Google som informationskälla

Många använder Google som en av de vanligaste källorna till information. Det är långt ifrån självklart att nyhetssökarna vänder sig direkt till en nyhetssite, en hel del väljer istället att googla först för att senare välja webbplats. Som de flesta säkert känner till finns även sökalternativet "Nyheter" (här kan du läsa mer om hur du ansöker om att få din webbplats inkluderad i Google nyheter) där du då får senaste nytt inom området för din gjorda sökning. Ett målande exempel på sökbeteende kopplat till nyheter ser vi i bilden nedan från Google Trends som visar hur sökningarna efter "Paris" världen över ökade med raketfart under perioden för terrorattackerna i november förra året:

Källa: Google Trends

Vi litar på Google, vi räknar med att den information som presenteras i sökresultatet har relevans och kommer från en betrodd källa (nyligen gick dessutom både Google och Facebook ut med att de ska satsa mer på att exkludera falska nyheter).

Då Google är en naturligt informationskälla för en stor mängd människor säger det sig självt att det är viktigt att synas där, såklart i de nyhetssammanhang som är relevanta för ens bransch men även med sin marknadsföring i stort. Det är där användarna finns. Ert varumärke tjänar garanterat på att synas i sökmotorn och bra sätt att åstadkomma större synlighet i söket är med hjälp av effektivt och välplanerat PR-arbete.

De större medierna har bra synlighet

Om du inte har en stark domän där närvaron i söket lämnar en del att önska är det såklart inte helt lätt att tävla mot välkända medier i ett konkurrenskraftigt nyhetsflöde då dessa ofta lägger beslag på sökresultatets översta positioner.

För att komma runt detta kan du arbeta för att någon av dessa medier inom din bransch ska plocka upp ditt innehåll – vilket innebär att du kan räkna med värdefull synlighet genom en tredje part, både i söket men såklart även för en ny målgrupp läsare. Google gillar färskt innehåll och större aktörer som har någon form av nyhetsflöde syns nästan uteslutande i toppen på sökningar där de har matchande content.

Helheten ligger mycket i själva spridningen. Skapar du kvalitativ och relevant innehåll/PR som plockas upp av influencers, som välkända bloggare, och medier som även länkar till din webbplats – ja, då har du stor chans att lyckas. På bloggspåret är det även värt att nämna olika typer av bloggsamarbeten vilket är ett ganska vanligt tillvägagångssätt för skapa länkar men även för att nå rätt målgrupper med sin marknadsföring i stort. Arbeta gärna mycket med thought leadership för att stärka relationerna med viktiga aktörer inom din bransch och bli en naturlig källa att länka till, det har du mycket att vinna på.

Det behöver inte heller handla om att själv skapa PR i egna kanaler eller att innehåll plockas upp av en annan webbplats. Recensioner eller andra typer av omskrivningar är också ett sätt att öka synligheten. Får du till exempel en relevant avsändare att recensera eller omskriva ditt företag eller tjänst på annat sätt skapar du goda förutsättningar för att nå ut till fler som söker efter en viss typ av information.

Att äga sökresultatet handlar med andra ord inte endast om att skapa innehåll som rankar bra i dina egna kanaler, du kan vinna mycket på att ha söket i åtanke i ditt löpande PR-arbete, och naturligtvis även tvärtom.

Insights från sökbeteende

Sökbeteendet avslöjar en hel del om vad målgruppen är intresserad av, se till att utnyttja detta även i ditt PR-arbete för att skapa träffsäkert och relevant innehåll. Du kan även tjäna på att försöka prioritera områden där konkurrensen inte är så stor om du vill öka dina chanser att synas i söket med din kommunikation. Genom att ta reda på hur sökintresset inom din verksamma bransch ser ut får du svar på om det finns en efterfrågan på information som du kan utnyttja i PR-syfte.

Att aktivt ha SEO i åtanke när man genomför PR-aktiviteter kan vara en avgörande faktor och det som knuffar resultatet över kanten; från godkänt till jättebra. PR-branschen har under många år lidit av att det är svårt att mäta effekten av exempelvis en publicerad artikel i en dagstidning, men idag ser verkligheten annorlunda ut och med hjälp av SEO kan man tydligare koppla en PR-insats till exempelvis trafik till webben eller hjälpa till att ta ägandeskap av vissa sökord, säger Helena Skarle, PR & Social Media Director på Isobar.

En annan aspekt är att man både på ett strategiskt och taktiskt plan faktiskt kan plocka upp vad målgruppen intresserar sig för just nu genom att titta på sökbeteendet. Ett klassiskt PR-grepp har länge varit undersökningar vars resultat paketeras till ”sanningar om svenskarna”, men här kan man komma ganska långt genom att titta på vad folk faktiskt söker på istället för att fråga dem och då få upplevda sanning. Det ligger mycket sanning i sökbeteenden som jag tror att PR-branschen är dåliga på att ta tillvara på, menar Helena Skarle.

Bra PR genererar länkar

Förutom den mer direkta effekten av att synas i sökresultatet genom medier eller bloggar så är PR-arbete viktigt för det som jag redan nämnt ovan, att öka antalet länkar till din webbplats. Ju fler (kvalitativa) länkar du har till din webbplats desto större chans har du att synas med din egen domän i söket. En länk kan ses som att någon ”röstar” på din webbplats eller webbplatssida och ju fler som röstar desto mer tydligt blir det att du sitter på bra information som många vill ta del av. Om denna röst dessutom kommer från en tung spelare som i sin tur har många länkar/röster så väger denna länk tyngre. En relevant länk från exempelvis en välbesökt nyhetssite har med andra ord ett stort värde då dessa generellt sett har enormt mycket länkar till sig.

Satsar du på att skapa bra PR så har du med andra ord mycket att vinna även ur en SEO-synpunkt. Var noga med att utnyttja värdet av din PR i ditt SEO-arbete och tvärtom. Arbeta för att tyngre webbplatser ska plocka upp ditt innehåll och se till att du får en länk när ditt varumärke omnämns.

Skapa en plan

För att du ska försäkra dig om att du täcker in alla delar i ditt crossover-arbete med SEO och PR underlättar det naturligtvis att skapa en plan. Nedan är ett förenklat exempel på hur de olika stegen en sådan skulle kunna se ut:

Planering

  • Ta reda på hur sökintresset ser ut
  • Definiera målgrupp, influencers, medier och andra relevanta aktörer
  • Förbered innehåll
  • Skriv pressrelease
  • Förbered inlägg på sociala medier

Lansering

  • Publicering i ägda kanaler
  • Uppmana till kommentarer/delning
  • Kontakta relevanta medier och influencers
  • Boosta med annonsering

Löpande

  • Bygg relationer med influencers, medier och andra aktörer inom din bransch
  • Bevakning av omnämningar för att säkerställa länkning
  • Uppföljning och utvärdering

Det finns mycket mer att säga om offsite SEO och just länkstrategier är traditionellt sett en stor del av sökoptimeringsarbetet. Det finns till exempel en mängd olika riktlinjer vad gäller länktexter, vilken typ av länkar som är mest värdefulla, så kallade no follow-länkar (vilket innebär att länkvärdet inte skickas vidare till den webbsida den pekar mot) och hur du kan lägga upp strategier för att öka antalet förtjänade länkar till din webbplats. Jag har inte heller gått in på synken mellan sociala medier och SEO, det finns nämligen en del att tänka på även där– men mer om både länkar och andra delar inom offsite SEO kommer framöver!

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt