"Så skapar du en bättre webbplats – synka SEO och UX"

2016-10-17 15:30 Jaana Vickhoff  
Evelina Jörhov.

BLOGG. Hur viktigt är samspelet mellan UX-design och SEO? Gästbloggaren och SEO-konsulten Evelina Jörhov från iProspect sammanfattar.

När vi arbetar med en ny webbplats sitter vi ofta ett stort team med allt ifrån nyckelpersoner hos kunden till projektledare, utvecklare, skribenter, UX-designers och SEO-specialisten. Ett team där alla har sina ”måsten” och sina rekommendationer som ska gå ihop med varandras och skapa en hemsida som är snygg, användarvänlig och kanske framför allt, som konverterar.

UX, User Experience, är något som blir allt viktigare i utvecklandet av en ny webbplats. UX-designers gör research kring allt som har med användarnas interaktioner med produkten/webbplatsen att göra och tänker på användaren i alla steg i processen. Detta betyder inte nödvändigtvis att det är UX-designern som kommer att bestämma vilka färger och typsnitt som är snyggast, men de kan ge rekommendationer kring vilka som skulle förbättra användarupplevelsen och som kan leda till att få besökaren att bete sig på ett visst sätt. Detta pågår parallellt med sökmotoroptimeringen som blir allt mer användarorienterad. Därför är det viktigt att dessa två arbetar tillsammans för att skapa en så användarvänlig kundupplevelse som möjligt efter företaget/organisationens affärsmål.

Om besökarna inte kan hitta webbplatsen blir det såklart aldrig någon användarupplevelse, säger Åsa Samuelsson, UX-designer på Isobar. Men drar vi in besökarna till en upplevelse som varken överträffar eller ens uppfyller deras förväntningar är det inte heller troligt att de kommer att bidra till att våra mål uppfylls. UX och SEO är med andra ord helt beroende av varandra. Att hitta balansen dem emellan är dock sällan enkelt. Personligen tycker jag att just detta är det absolut roligaste med mitt jobb – att hitta kreativa lösningar som inte bara är enkla och härliga att använda, utan som dessutom verkligen leder till att affärsmålen uppfylls.

 

Tre exempel på områden där SEO och UX måste synkas:

 

  • Syfte/avsikt med sidan – Inom SEO-arbetet optimerar vi en landningssida efter sökbeteendet och gör analyser av vilka sökord som har en hög sökvolym, medan UX-designern tittar mer på vad som är syftet med sidan. Var i kundresan befinner sig kunden? Vad vill vi att personen ska veta, känna och göra på den här sidan och hur förenklar vi de stegen? Här behöver vi fläta samman de två områdena och välja sökord utefter vilket syfte sidan har.
     
  • Bounce rate – En hög ”bounce rate” betyder att många besökare som klickat sig in på en sida bara sett just den sidan och inte gått vidare till någon annan. Beroende på vilken sida de har hamnat på kan en hög bounce rate vara mer eller mindre relevant att gå efter. Men om användaren inte väljer att gå vidare till andra sidor trots att det är syftet, och dessutom kanske har lämnat sidan ganska omgående, kan det vara negativt ur en SEO-synpunkt. Detta eftersom att det kan tyda på att personen i fråga inte hittade vad denne sökte efter. Ett av UX-designerns jobb är att se till att det finns en tydlig CTA (call to action) och att det hela tiden finns en logik bakom hur sidorna är uppbyggda.
     
  • Interna länkar – Att ha en sökoptimerad webbplats innebär att det finns flertalet olika landningssidor som är optimerade för olika ämnen/sökord. Dessa sidor behöver också ha en naturlig och logisk struktur samt innehålla länkar till andra relevanta sidor på webbplatsen. Här behöver UX-designern komma in med sina rekommendationer kring hur länkarna ska se ut, vilka länkar som ska visas, var länkarna ska finnas och hur en meny-struktur blir som mest logisk. Detta kommer i sin tur att skapa starka och lättillgängliga landningssidor som förhoppningsvis rankar bra i sökmotorn samt ger användaren en behaglig upplevelse, vilket sedan kommer att reflekteras tillbaka på varumärket.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt