Så kan du jobba med longtail

2016-07-08 13:50 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Sökordsfraser som är längre och mer specifika kallas för longtail. Hur kan du jobba effektivt med denna typ av sökningar?

För er som inte vet vad longtail är kan det enkelt förklaras med att det är de längre kombinationerna av sökord som används för att hitta mer specifik information om ett visst ämne.

Exempelvis så vet vi att sökord och sökordsfraser som låna pengar, recept och vädret har en hög månatlig sökvolym och i och med detta är det också svårare att synas på dessa då konkurrensen vanligtvis är väldigt hög. Då kan det vara en bra idé att fokusera mer på longtail-sökningarna som görs inom ens verksamma område eftersom det ofta är betydligt enklare att få bättre synlighet på denna typ av sökningar.

För att ta ett exempel så vet du som arbetar i resebranschen att högvolymssökord som resor och flygbiljetter kan vara svårt att synas bra på i sökresultatet då alla vill ha synlighet på just dessa - men hur är det med longtail-sökningar som solsemester för familjen i december eller vart ska man resa i november?

Kollar man på denna variant av sökningar där mer specifik information efterfrågas är sökvolymen betydligt lägre än vid mer allmänna sökord. Det finns också varianter som har nästintill ingen egentlig sökvolym, och i de fallen finns det knappt någon konkurrens om synlighet att tala om.

Lägger du en del krut på att hitta vilka longtail-sökningar som görs inom din bransch, för att sedan skapa bra innehåll på utvalda relevanta ämnen, kan du öka dina chanser att få in värdefull (och förhoppningsvis även konverterande) trafik till webbplatsen.

En hel del longtail-sökningar ligger nära konvertering men i många fall kan det handla om personer som främst vill få väldigt specifik information om ett ämne. Här kan du hämta mycket inspiration för att skapa innehåll som människor faktiskt letar efter (även om det sker i mindre skala) och på så sätt nå ut till en större målgrupp som, även om de inte konverterar på en gång, kanske i framtiden blir en lojal kund.

Hur ska du faktiskt arbeta med longtail?

Det finns flera olika sätt att arbeta med longtail. Rand Fishkin, en av grundarna av MOZ, berättar i en par veckor gammal video om hur du kan gå tillväga när du vill få ut det mesta av denna typ av lågvolymssökningar.

Nu tar jag en sommarpaus från bloggandet för att återkomma i augusti. Hoppas att ni får en riktigt härlig sommar!

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt