"Pokémons, pop-ups och andra sommarnyheter"

2016-08-29 09:33 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Jaana Vickhoff sammanfattar nyheterna som har inverkan på sökmarknadsföring.

Under de senaste månaderna har det släppts en hel del nyheter – jag sammanfattar kort några händelser att hålla ögonen på.

Även om de flesta av oss har haft semester så har det på intet sätt varit en lugn sommar i SEO-världen. Därför sammanfattar jag här ett gäng uppdateringar som på ett eller annat sätt kan komma att ha en inverkan på er sökmarknadsföring.

1. Google testar att begränsa informationen i Keyword Planner för lågspenderande
Har du en liten Adwords-budget eller ingen alls har du kanske redan märkt att du under sommaren har fått mindre information än vanligt i Keyword Planner? Nyligen försvann de exakta sökvolymerna för vissa användare och istället visades det vilket volymspann, från 0 – 1M+, ett sökord tillhörde. Alla har inte märkt av denna förändring och det spekuleras mycket i vad som kommer att hända. Uppdateringen sägs främst vara till för att begränsa robotars tillgång till verktyget men än så länge så vet vi inte säkert vad följderna blir för de med mindre konton. Ni kan läsa mer om det på Search Engine Land

2. Google Trends
Jag har tidigare skrivit om hur du kan använda dig av Google trender för att ta reda på hur intresset för ett visst ämne ser ut både över tid och fördelat över regioner. Nu har verktyget hottats upp lite och flera nya funktioner finns tillgängliga. Bland annat kan du jämföra historiska data dag för dag och det har blivit enklare jämföra trenderna geografiskt. Dessutom kan du nu exportera dina grafer till Excel. Testa själv på Google Trends.

3. Bing search för Android satsar på musik och video
I den senaste uppdateringen av Bing Search App för Android blir det tydligt att musik och video står i rampljuset. Även om Bing generellt sett tävlar mot hård konkurrens så har deras app installerats mellan 1-5 miljoner gånger och den erbjuder många nya funktionaliteter som underlättar i ditt sökande bland olika media. Du kan till exempel ta reda på vilket låt som spelas och det har blivit lättare att hitta trendande låtar och artister. En annan ny feature är att ”video preview” nu finns i appen vilket gör att du redan i sökresultatet får se rörlig film (utan ljud). Vill ni göra er media tillgänglig för så många som möjligt kan detta alltså vara något att bevaka!

4. Pokémon Go
Ingen kan väl ha missat hur människor i alla åldrar har begett sig ut på gator och torg med näsorna begravda i sina smartphones för att leta efter Pokémons. Gamification blir hetare för var dag som går - men hur kan du utnyttja detta i din marknadsföring? Potentiella annonseringsmöjligheter finns det gott om och vill du vara extremt lokal i din kommunikation öppnar det här spelet och framtida satsningar dörrarna till en helt ny värld som fram till någorlunda nyligen bara stått på glänt. Om du har turen att ha en lokal plats i närheten av ett PokéStop eller ett Gym så kan du faktiskt redan nu dra nytta av spelets enorma popularitet. Om det visar sig att det görs Pokémon-sökningar i närheten av din adress – varför inte skapa innehåll på webbplatsen relaterat till spelet för att öka din synlighet hos en stor skara Pokémon-fantaster? Du kan till exempel erbjuda spelarna rabatter eller liknande som får dem att stanna till vid just din butik när de är i närheten. Självklart är inte det här aktuellt för alla typer av verksamheter men vill du ha fler tips på hur du kan utnyttja denna Augmented realitymiljö kan du läsa mer på Search Engine Land.

5. Google My Business ger dig info om hur användarna hittar dina platser
Genom en ny uppdatering i Google My Business Insights kan du nu få upplysningar om användarna har funnit din plats genom det vanliga söket eller via Google Maps. Du får även reda på om de har hittat din butik eller service via en sökning på just ert varumärke eller genom att ha sökt på exempelvis en produkt eller tjänst.

6. Google kommer straffa mobila webbplatser som använder sig av irriterande pop-ups
Häromdagen gick Google ut med att de i januari 2017 kommer lansera en uppdatering där mobila webbplatser som använder sig av i många fall irriterande pop-ups riskerar att straffas, med sämre ranking som påföljd. Använder ni er av pop-up annonser som döljer det faktiska innehållet när besökaren scrollar eller om besökaren tvingas klicka bort en annons innan denne får tillgång till sidan så kan ni riskera straffpåföljd. Det rör sig dock inte om information om cookies, login-rutor eller liknande. Tror du att ni är i riskzonen? Läs mer om vad detta betyder på Search Engine Roundtable.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt