Nyheter i sök - längre titlar och emojis

2016-05-23 13:19 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Det testas ständigt nya sätt att visa sökresultatet och nyligen upptäcktes det bland annat att det visas betydligt längre titlar och metabeskrivningar. Du har väl heller inte missat att du kan göra din sökning endast med hjälp av emojis?

Känner du igen dig i att sitta och kämpa med att få med alla viktiga sökord när du skriver titlar och metabeskrivningar till dina webbplatssidor? Många företagsnamn är ju relativt långa och det är inte alltid så lätt klämma in både varumärke, en call to action och även viktiga sökord i en titel som rymmer mellan 50-60 tecken. Även om metabeskrivningarna erbjuder lite mer utrymme för kreativitet med sina 150 tecken (i runda slängar) är det inte heller något som man alltid formulerar fram så snabbt som man skulle önska.

Men kanske kommer det åtminstone att bli lite enklare framöver. Relativt nyligen upptäcktes det nämligen att Google börjat göra förändringar i sökresultatet gällande både titlar och metabeskrivningar. Vissa upptäckter visar att titlarna varit så långa som upp till drygt 70 tecken och även en del beskrivningar har utökats med ungefär 16-20 tecken.

Viktigt att poängtera är dock att detta inte är en officiell förändring, vilket innebär att det inte är någon vits att börja skriva om sina titlar och beskrivningar ännu om det skulle visa sig att det bara är ett test. Men om det blir verkligenhet innebär det ju i så fall att ytterligare ett par viktiga ord till kan klämmas in vilket är positiva nyheter!

Google testar ständigt nya sätt att visa sökresultatet och det kommer sannolikt att hända en hel del framöver. Relativt nyligen försvann ju högersidoannonserna, istället visas nu fyra annonser överst på sidan, och det upptäcks nya test jämt och ständigt. Ett par andra exempel på förändringar som uppmärksammats är att det emellanåt visas ett utökat utrymme mellan resultaten, vilket gör det väldigt luftigt i resultatlistan, och att länkarna (titlarna) i en del fall är svarta istället för att ha den traditionella blåa färgen. På Search Engine Journal kan du läsa mer om just testandet av längd på titlar och metabeskrivningar, och vill du veta mer om fler tester som görs kan du spana in The SEM Post.

 

PS. Sök med Emojis!

Gamla nyheter för den som använder Bing men du har väl inte missat att du kan söka även på Google med hjälp av emojis numera? Kan vara smidigt om du är för trött för att använda ord J. Skriv in valfri emoji i sökfältet och se vad som dyker upp!

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt