Håll koll på söktrenderna med Google Trends

2016-06-03 14:14 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Hur ser söktrenderna ut över tid och var i Sverige visas störst intresse för roliga katter, kebabpizza, kungafamiljen eller romantiska weekends? Svaren hittar du i Google Trends (och delvis även här).

De olika säsongerna och årets alla dagar har såklart en betydande roll i hur vi söker efter information och vilken typ av information vi söker efter. I maj-juni peakar sökningar som rosévin, studentpresenter och elgrill och snart kommer även sökningar som snapsvisor, väder midsommar och spelschema fotbolls EM att skjuta i höjden – det är ingen som höjer ögonbrynen över det. Däremot får du trenderna för dina utvalda sökord i svart på vitt i Google Trends samt att det finns det mycket information, och kanske framförallt inspiration, att hämta där som många inte utnyttjar.

I Google trender kan ni enkelt se när en viss typ av sökningar når sin höjdpunkt på året och där finns även andra typer av insikter som kan utnyttjas på flera olika sätt. Exempelvis kan man se att sökningar efter ”Boka julbord” peakar i november men att sökningarna på det börjar ta fart redan i september. Du kan även skriva in ett sökord eller en sökordsfras och se dess popularitet över tid- om intresset för ett visst område har ökat eller minskat på senare år. Ibland avslöjas det också att sökningar, som inte är lika uppbenbart säsongsberoende som elgrill och rosévin, följer en trend och tenderar att bli mer eftersökta vissa tidpunkter på året. Detta kan vara väldigt värdefull information när det kommer till att planera kampanjer och ta reda på vilken tid på året då intresset är som störst för ens produkter eller tjänster.

Kungafamiljen, singelresor och kebabpizza – var är intresset som störst?

I Google trender kan du även se i vilka län som störst intresse visas för det angivna sökordet eller sökordsfrasen vilket skapar bra tillfällen att bli mer lokal i din marknadsföring/kommunikation.

Arbetar du med de sociala kanalerna på ett företag kan du ha stor glädje av Google Trends för att rota fram träffsäker fakta med en rolig twist som du kan bygga en serie inlägg kring. Om du är i resebranschen kan du till exempel skriva något om det faktum att folk boende i Skåne län är de som under de senaste fem åren visat störst intresse för Singelresor. Visste du också att det är Stockholmarna som letar inspiration kring Romantisk weekend i högst grad och att det är i september som det är allra vanligast?

I nästan alla branscher går det att leta upp information om söktrender som du kan använda för att skapa roligt innehåll med hög igenkänningsfaktor som passar bra i sociala medier. Du kan till exempel kolla upp var i Sverige intresset för olika recept och vegetarisk mat är som störst (som förövrigt har ökat rejält de senaste tio åren), vilka som är mest intresserade av att hyra bil (Stockholmarna) och vilka som söker mest efter ”roliga katter” (Hallands län).

Nedan följer lite mer inspiration över hur intresset har sett ut för en viss typ av sökningar under de senaste fem åren:

· Fredagsmys - De som bor i Uppsala verkar ha störst behov av att mysa till det på fredagarna.

· Kebabpizza – I Kronobergslän finns ett stort intresse av den numera klassiska kebabpizzan.

· Roliga historier - Folk boende i Jämtland är lite extra måna om att kunna dra ett roligt skämt.

· Byta däck - De som bor i Örebro län vill lära sig mer om hur man byter däck.

· Bakfylla - Värmlänningarna toppar listan och visar störst intresse i Sverige för just bakfylla (eller kanske hur man kan bota denna om jag får gissa fritt).

· Pojknamn - I Västernorrlands län vill man få inspiration vad gäller pojknamn.

· Flicknamn - Namn på flickor däremot vill man ha tips på i främst Blekinge län.

· Allsvenskan – Störst intresse för allsvenskan finner du i Kalmar.

· Nätdejting – Stockholmarna vill gärna träffa någon online.

· Kungafamiljen – Förutom att visa störst intresse för flicknamn vill boende i Blekinge län veta mer om vårt kungahus.



Så, passa på att kolla in de viktigaste sökorden för just din bransch innan du går hem för dagen.

Trevlig helg!



Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt