"Detta händer inom digital marknadsföring 2017"

2017-01-04 07:00 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Vad ser vi för trender inom digital marknadsföring 2017? Åtta personer från olika bolag inom Dentsu Aegis berättar om vad de tror.

Trender förutspås och listor publiceras på löpande band och därför är det på sin plats med en framtidsspaning även här i bloggen.

Jag frågade ett gäng olika personer från både iProspect och från våra systerbolag inom Dentsu Aegis om vad de tror kommer att hända inom digital marknadsföring år 2017.

Vincenza La Starza, Head of SEO på iProspect
Sökord per se blir mindre viktiga då vikten av intentionerna och avsikterna bakom varje sökning ständigt ökar. Vi måste utgå ifrån vår customer journey och bygga upp innehåll kring teman med hjälp av insikter från sök och användarbeteende. Jag tror även på ett stort uppsving för teknisk SEO då allt blir mer komplext i takt med att vi går mot nästa generations webbutveckling. Google satsar stenhårt på maskininlärning (RankBrain är en av de tre viktigaste rankingfaktorerna) och vi behöver göra det så enkelt som möjligt att tolka våra webbplatser.

Nils Andersson Wimby, Agency Director på Isobar
I det kreativa handlar det mycket om att hitta balansen mellan de tekniska möjligheterna och storytellingen. Vi kommer mer och mer utforska möjligheterna med målgruppsstyrningar, dynamiska budskap, nya möjligheter inom live-format och digital utomhus med mera, men samtidigt är det viktigt att inte tappa bort sig i möjligheterna och missa att vara konsekvent i sin varumärkestonalitet. Vi kommer att få anledning att tänka allt mer på det taktiska och konverteringsdrivande vs den varumärkesbyggande delen av kommunikationen.

Magnus Hedin, Head of Strategy and Insights på iProspect
Jag tror vi kommer att få se många fler kreativa och personliga lösningar på hur företag kan använda messanger appar för att nå ut till kunder, se exempelvis www.brisbot.com från organisationen BRIS. Vi har sett företag som erbjudit allt från automatiserad shopping till receptrekommendationer och för de företag som har svårt att nå ut till en yngre målgrupp kan detta vara en väg framåt under 2017.

Tobias Öström, Client Service Director/Head of accounts på Vizeum
För oss på mediebyråerna har det blivit viktigare än någonsin att påvisa vilket affärsvärde kommunikation tillför, och 2017 kommer vara det året som tekniken fullt ut låter oss knyta ihop data hela vägen från attraktion till konsumtion. Mediespecifikt blir det såklart ett ödesår för den linjära TV-affären och det blir superintressant att se vilka av de digitala spelarna som flyttar fram sina positioner.

Mikael Tillander, Deputy Head of SEM iProspect
Jag tror vi kommer få se fler annonsörer som hanterar söket via tredjepartssystem som DoubleClick och Adobe Media Optimizer. I takt med att de digitala budgeterna ökar vill man ha system som kan hantera och mäta flera trafikkällor, inklusive söket. Och tack vare tredjepartssystem kan vi också automatisera viss del av den manuella optimeringen och lägga mer fokus på strategiska frågor som attribution och konsumentbeteende. Detta är en naturlig utveckling i en bransch som växer i den takt den gör och samtidigt blir mer och mer komplex.

Kristina Juhlin, Managing Director på Amnet
Programmatiska medieköp handlar inte bara om att automatisera handel utan om att göra smartare kommunikation genom datadriven marknadsföring. Istället för smala målgrupper öppnar data och teknik möjligheten att segmentera breda målgrupper och anpassa annonser baserat på målgrupp, beteende och vart i köpprocessen personen är. Programmatic tar storytelling till en helt ny nivå. När reklam blir relevant för konsumenten då blir den också effektiv, och det är precis vad datadriven marknadsföring, programmatic och 2017 handlar om.

Tran Cam, Head of Display & Social Media på iProspect
Alla tecken tyder på att den organiska räckvidden på den sociala plattformen fortsätter att sjunka. Annonsering med nischade innehåll, interaktiv/video innehåll och kreativa kampanjer fortsätter att vara avgörande för att nå framgång. Vi kommer att se den största tillväxten på Mobile first-plattformar som Snapchat, Instagram och Messenger-appar där Generation Y dagligen konsumerar media.

Karl Kajbjer-Gustafsson, Strategy Director på Carat
Mina kollegor ovan har redan tagit upp många bra saker. Jag skulle även vilja tillägga att i och med datadriven marknadsföring kommer media i en allt större utsträckning bli en sensor av företagens organisation, där man får direkt respons på all kommunikation man skapar. Från konsumenternas kommentarer på ens facebookposter till huruvida de klickar bort, eller när de klickar bort, ens filmer. Och att det är vitalt att inte stirra sig blind på ROMI utan att våga satsa långsiktigt och konsekvent för att växa sitt varumärke.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt