"Analysera sökbeteende med Search Console"

2016-09-15 15:04 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Google Search Console hjälper dig att hitta sökordsfraser och visar hur din webbplats presterar i förhållande till de sökningar som görs inom ditt område, skriver Jaana Vickhoff.

Del 2: Verktyg för att analysera sökbeteende

I förra veckans inlägg kunde du läsa om olika verktyg som hjälper dig att ta reda på hur användarnas sökbeteende ser ut. I det här inlägget tänkte jag fokusera på hur du kan använda Google Search Console för att både hitta nya användbara söktermer men också för att se effekten av dina insatser genom att ta reda på om sökorden du optimerat mot driver trafik till din webbplats.

När du har genomfört förändringar på webbplatsen baserat på det du har fått fram i din sökbeteendeanalys så är du såklart nyfiken på vad det har fått för effekt. Självklart är Google Analytics ett riktigt bra verktyg för det ändamålet men du kan också se utvecklingen i Search Console, tidigare WebMaster Tools, som är Googles gratisverktyg för webbansvariga. Kontot är kopplat till din webbplats och här får du massor av information som rör din site. En riktigt bra funktion för att ta reda på vilken typ av söktrafik som kommer in till webbplatsen hittar du i instrumentpanelen under namnet Söktrafik i en del som heter ”Sökanalys”. Här får du information om vilka sökningar som driver mest trafik (antal klick), hur många gånger din webbplats har visats i samband med en specifik sökfråga samt rankingposition och Click Through Rate. För att hitta viktiga sökord som du bör arbeta vidare med kan du även exportera hela listan med sökord och fraser som på något sätt har medverkat till att driva trafik till din webbplats- för att sedan kolla upp sökvolymen i Keyword Planner i ditt Adwords-konto. En hel del av dessa är sannolikt längre sökordskombinationer som du kan använda dig av när du skapar innehåll för att hämta in trafik på de longtail-sökningar som görs inom ett visst område. Tyvärr kan du bara få historisk data för tre månader bakåt i tiden, så om du vill kunna följa upp på utveckling över tid så måste du exportera datan och spara ner den. Du kan även koppla ihop Search Console med Google Analytics.

Genom att lägga lite tid på att göra en analys av söktrafiken kan du snabbt få en bra översikt över vilken typ av sökningar som du bör jobba mer med. Det kan till exempel visa sig att ni har en stor mängd visningar på ett visst sökord (det vill säga en bra rankingposition) men en väldigt låg CTR, vilket kan betyda att ni inte motsvarar det användarna letar efter. Då kan det vara en bra idé att testa att formulera om titeln och metabeskrivningen för att göra den mer attraktiv och klickvänlig. Ni kanske har märkt att trafiken till startsidan gått ned? Då kan Search Console vara ett bra sätt att kolla upp om ni har tappat i antal klick på varumärkesrelaterade sökningar jämfört med föregående månader. I verktyget kan ni också skapa er en bra bild av vilka generiska sökord, det vill säga de sökord som inte är relaterade till ert varumärke, som driver mest trafik och vilka som ni behöver lägga mer tid på.

Verktyget är med andra ord en riktigt bra assistent för att se vilka områden som kräver bearbetning. Men också för att ta reda på om dina ansträngningar har fått effekt vilket du som sagt kan tyda genom att sökord som du har optimerat mot börjar driva mer trafik till webbplatsen.

Andra bra funktioner i verktyget

Det finns en mängd andra bra funktioner i Search Console som berättar för dig hur din webbplats mår och du kan även använda verkyget för att underhålla siten och åtgärda problem. Till exempel kan du titta närmare på länkar, 404-sidor, HTML-förbättringar, indexering samt användbarhet i mobilen bara för att nämna några.

Så om du inte har skaffat Search Console ännu, se till att göra det och lek sedan runt i verktyget för att lära dig att använda det på bästa sätt.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt