7 snabba frågor och svar kring AMP

2016-10-03 10:40 Jaana Vickhoff  

BLOGG. Vad är egentligen AMP? Här hittar du frågor och svar om Accelerated Mobile Pages.

Vad är AMP?
Det står för Accelerated Mobile Pages och är en open-source html-standard framtagen för att få sidor att ladda snabbare på mobila enheter och på det sättet skapa en förbättrad användarupplevelse i mobilen. Det är ett open-source projekt där Google är ledande men även andra företag som LinkedIn, Pinterest och WordPress inblandade.

Vilka har tillgång till AMP?
I februari i år började Google att visa AMP-resultat i det mobila söket under sektionen ”Top stories” (karusellen högst upp i sökresultatet) men det var inte förrän nu i september som AMP började inkluderas i det vanliga organiska sökresultatet och innan årets slut kommer det ha lanserats globalt och bli tillgängligt för alla.

Vilka bör använda sig av AMP?

Alla bör undersöka vilka möjligheter just de har. Google nämner att webbplatser där AMP används inom områden som handel, resor, recept och nyheter bland många andra kommer att få ökad synlighet i sökresultaten.

Varför är det viktigt?
Googles Webmaster Central Blog kan ni läsa att hela 40 % lämnar en sida som tar mer än tre sekunder att ladda. Det är alltså viktigt att se till så att din webbplats laddar snabbt i mobilen för att behålla besökarna. Med AMP kan du få laddtider på under en sekund. Dessutom kommer AMP-sidor att få mer synlighet i Googles sökresultat framöver.

Vad är skillnaderna mellan AMP och responsivt?

Responsivt handlar om att göra webbplatsen tillgänglig oavsett vilken enhet du använder dig av medan AMP fokuserar på att leverera hastighet i mobilen. Om du inte redan har en responsiv lösning måste du bygga en ny responsiv webbplats från grunden medan det inte krävs någon större modifiering av den befintliga webbplatsen för att lägga till AMP, förutom att lägga in en referens till AMP-sidan på den befintliga.

Finns det några begränsningar?

Det finns vissa begräsningar rent kodmässigt, framför allt när det kommer till JavaScript. Till exempel finns det inga formulär eller möjligheter till avancerade JavaScript.

Hur fungerar det?
Det finns en hel del att tänka på om du vill komma igång med AMP och för en mer ingående förklaring- läs gärna Search Engine Land’s artikel How To Get Started With Accelerated Mobile Pages

Lite kort innebär det att du måste ha två versioner av varje artikelsida, det vill säga en originalversion och en AMP-version vars sidor måste kodas. Det finns färdiga AMP-moduler för till exempel WordPress som gör det lite enklare. Innehållet som skapas i AMP ligger på egna URLer och att det är viktigt att knyta ihop dessa korrekt med rel=”canonical” och rel=”alternate” för att undvika duplicerat innehåll.

Tänk också på att nya taggar tillkommer som exempelvis amp-img istället för img, amp-video istället för video och amp-audio istället för audio.

Christian Rudolf skrev i augusti ett längre inlägg på ämnet här på Dagens Media och i filmen nedan ges en introduktion till vad AMP är.

 

Källa: https://www.ampproject.org/docs/get_started/about-amp.html
 

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt