Krönikor

"Gör bättre banners - det går"

"Gör bättre banners - det går"

Svenska bannermakare gör ett dåligt jobb, skriver Starcoms digitala planner Christian Ullmark, och lyfter fram Swedbank, Playground och Posten som goda exempel.

"Gör bättre banners - det går"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

What I love most about digital communication is its constantly evolving nature and how it is becoming more sophisticated every day. My personal belief is, “anything is possible on the internet.” This is mainly due to the role that technology plays.

With today’s technology we can target consumers based on their geographical location and their behaviour. We can re-target ads to people that have visited our own site and the context in which the ad is placed, to name just a few possibilities.

With all these fantastic capabilities you would think that creative agencies would utilize these technologies as they are developing banners. Sadly, this is not the case.

Most banners that I come across have flash as their only link to technology. So it’s not a surprise that we find ourselves placing banners that are lacking even the most basic technological capabilities.

Great creative work requires time, talent, technical competence and clear objectives. Unfortunately, it is not often these conditions are met.

But what if the conditions were met? What could we accomplish? One of the best ads I have seen was for a company called Playground.

They created a database compiled of products that were linked to weather and location. They then used geo-targeting to locate where in Sweden the consumer was surfing and coupled the location to a database of local weather conditions. With this information they could then recommend a product relevant to that specific day all in the matter of a split second. If the weather were to go up or down the product would shift to something more appropriate. This is what we call Service Banners (see example).

Another example is the Swedish Postal Service’s banner on the popular buy/sell site Blocket. Within their banner, perspective consumers can easily calculate how much it will cost to ship the product they want to buy. (see example)

Another example on Blocket is Swedbank’s ingenious car loan banner. Their banner “reads” the price of the car being sold and automatically calculates, in the banner, the monthly cost of the car if the consumer were to take a loan with them. (see example)

With these examples we see that a little technology makes all the difference. However, these banners would probably not have been produced if Playground didn’t have the time needed to create a database of weather correlated products and Swedbank did not have great consumer insight.

The next time you have a campaign, set clear objectives not only for the campaign as a whole but for your banners as well. Hire a team that has shown they understand technology and give them time to create a strategy. Remember, one of the biggest contributors to a good CTR is the creative.

Av: Christian Ullmark, digital planner på Starcom

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Nytt bannerformat växer på sajten

Nytt bannerformat växer på sajten

Björn Borg först ut. Kampanjer i nya det nya formatet kommer att gå parallellt hos Nöjesguiden och Fashion Networks. 7

KIA-INDEX MOBIL TOPP 20
Veckans mobilraket

Veckans mobilraket

"Omgörningen har tagits emot väl". Förra veckan nådde Corren ett all time high i mobilen. Totalt ökade antalet unika webbläsare med 39,8 procent. 2

IDG satsar på affiliate

IDG satsar på affiliate

"Aldrig tidigare samlat detta under ett tak". Mediehuset startar IDG Affiliate Services, som drivs av Jesper Landén.

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

"Människor kan bli sårade och ledsna". Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Stor klomaskin ska locka elever

Stor klomaskin ska locka elever

Styrs via sajt. För att öka söktrycket till Industritekniska programmet lanserar Teknikföretagen och reklambyrån Sverige en klomaskin modell större. 2

Här är Westanders nya utsikt

Här är Westanders nya utsikt

"Så fort vi hittade lokalerna slog vi till". Flyttkostnaderna till nya lokaler vid Slussen täcks av ett bra första kvartal 2014, säger Patrik Westander. 4

Annons
Låter sajten dö och återuppstå

Låter sajten dö och återuppstå

Använder kristen dramaturgi. Inför påskhelgen låter Frälsningsarmén sin sajt dö på Långfredagen för att sedan återuppstå på Påskdagen. 1

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

"Vi kan komma in med nya perspektiv". Ska ha kvinnofokus och hjälpa svenska kreatörer och entreprenörer att nå ut. 10

Bauhaus kampanjar med Shazam

Bauhaus kampanjar med Shazam

"Spännande". Bauhaus blir det första varumärket att annonsera med mobiltjänsten Shazam for TV, som sammanlänkar tv-reklam med mobilen. 5

KIA-INDEX VECKA 15
VR ökar med 1000 procent

VR ökar med 1000 procent

"En makalös ökning". Veckorevyn.com ohotad som förra veckans vinnare, enligt KIA-index. 5

Ica drar tillbaka påskfilmen

Ica drar tillbaka påskfilmen

Marknadschefen till Dagens Media: "Väljer att ta vårt ansvar". Ica drar tillbaka reklamfilmen där dagligvarujätten gör en pastish på nattvarden. 16

Kristna heligt arga på Ica

"Aldrig blivit så upprörd av något på tv". Kristna konsumenter manar till bojkott av matkedjan. 53

Festivalen släpper nya bokningar  – på landets centralstationer

Festivalen släpper nya bokningar
– på landets centralstationer

"Roligt". Under tio minuter imorgon kommer Göteborgsfestivalen Way Out West att släppa namnen på sex nya artister på centralstationer runt om i landet. 1

All time high för Åkesson & Curry

All time high för Åkesson & Curry

Andreas Dahlin: "Format tydligt och attraktivt erbjudande". 2013 hade bolaget den högsta byråintäkten någonsin.

Här är de nya toppdomänerna

Här är de nya toppdomänerna

".guru passar bra i selfies-kulturen". De toppar listan över de mest populära nya toppdomän-namnen.

Expressen-veteran slutar efter 29 år

Expressen-veteran slutar efter 29 år

"Haft ett livslångt förhållande". Lars Näslund slutar.

Skoda sponsrar Vätternrundan

Skoda sponsrar Vätternrundan

"Cykling finns i vårt DNA". Tour de France-huvudsponsor inleder samarbete med Sveriges största cykellopp.

Berghs-studenternas nya podd

Berghs-studenternas nya podd

Lina Thomsgård gästar. I dag släpps det första avsnittet av Berghs Studentbyrås nya podcast "Make it matter".

Så många såg hockeyfinalen

Så många såg hockeyfinalen

Kanal 5: "Fina tittarsiffror". Andra perioden sågs av flest när SHL-finalen mellan Skellefteå och Färjestad drog igång igår kväll. 13

Scream får Barnfonden som ny kund

Ska stärka den digitala närvaron. Insamlingsorganisationen Barnfonden väljer Scream som ny mediebyrå.

Brindfors fixar Viasats kampanj

Brindfors fixar Viasats kampanj

M&C Saatchis uppdrag krymper. UPPDATERAD. Det blir Lowe Brindfors som får uppdraget att hantera Viasats kommunikation. Idag går den första kampanjen upp. 1

Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

Jens Welin minns kampen för kreativa annonser. Ett dokument om Coops mångåriga varumärkesproblem, Trygg Hansas nya reklam signerad Lowe Brindfors, Googles syn på framtiden, och 13 webb-tv-aktörers olika säljerbjudanden. Om det och mycket mer kan du läsa om i nya numret av Dagens Media.

Cloetta ändrar sig om palmolja

Cloetta ändrar sig om palmolja

"Påverkat oss till viss del". Greenpeace kampanj gav effekt, Cloetta skaffar ny palmoljepolicy. 2

Jens Welin om nya toppjobbet

Jens Welin om nya toppjobbet

"Ont om generalister". Efter nästan 20 år på Starcom i Sverige är Jens Welin nu vice vd för Starcom USA. 1

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Väcker uppståndelse i sociala medier. Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

Vad tycker du om Iprens nya reklamfilm?

Se resultatet
  • Bra 8%
  • Dålig 84%
  • Vet ej 8%
Rösta
Hon får rätt till domän

Hon får rätt till domän

Agerade i ond tro. Gudrun Schyman reagerade starkt på att den som skrev in gudrunschyman.se i webbläsaren omdirigerades till hatsajten Avpixlat. Nu får hon rätt till domänen. 12

Basketlag hänger ut journalist

Basketlag hänger ut journalist

Anklagas för rasism. Stockholm Eagles är upprörda och hänger ut Expressenjournalisten på sin officiella Facebooksida. 7

Varvet återuppstår

Varvet återuppstår

"Vi vill nå en större målgrupp". Efter två års uppehåll får Spoon tillbaka uppdraget att göra Göteborgsvarvets löparmagasin. 2

Beckers satsar på "prank"-reklam

Beckers satsar på "prank"-reklam

Ser reklamfilmen här. Färgtillverkaren Beckers lanserar en reklamfilm där fotgängare överraskas. Bakom kampanjen står Klirr. 2

PewDiePie årets "Youtuber"

PewDiePie årets "Youtuber"

Även Clara Henry prisades. PewDiePie tilldelades det finaste priset under Youtube-galan igår.

Svenske Felix är störst i världen på Youtube

"Jag har en enorm publik". Felix "PewDiePie" Kjellberg drar in mångmiljonbelopp på att spela datorspel och skrika. 12

Personalen frontar kampanjen

Personalen frontar kampanjen

"Var kritiska från början". När Kungens Kurva Shoppingcenter slår upp portarna är det reklambyrån Søder som står bakom kampanjen. 1

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se